6. PAZA MINŢII SAU A GÂNDURILOR
Privegherea şi închiderea simţurilor promovează
concentrarea minţii într-o meditaţie întoarsă
asupra ei însăşi. Primul scop al
acestei adunări în sine este să-şi observe gândurile, ca pe cele rele să le alunge din prima clipă, iar pe cele bune să le asocieze, îndată ce
apar, cu gândul la Dumnezeu, ca să nu se abată spre rău. Prin această curăţire a noastră de gândurile pătimaşe ne
ridicăm, după sfântul Maxim Mărturisitorul, pe treapta a doua a nepătimirii.
Cum am văzut, sfinţii părinţi socotesc că
gândurile pătimaşe sunt ridicate în conştiinţa noastră, de cele mai multe ori,
de satana, dar prin stârnirea vreunei patimi cu care ne-am obişnuit. Diadoh al
Foticeii, interpretând cuvântul
Domnului că : «din inimă purced gânduri rele», arată că inima,
sau mintea noastră, nu zămisleşte prin firea ei asemenea gânduri, ci
dacă uneori vin şi din ea gânduri rele, aceasta se datoreşte unei deprinderi
câştigate tot prin înrâurirea duhului rău. Dar de cele mai multe ori gândurile
rele sunt stârnite în mod actual de către duhurile rele prin stârnirea unei
patimii.
Dar se pare că inima
are două înţelesuri:
1.
Este o inimă ca centru ascuns
al minţii, ca faţă a minţii întoarsă spre Dumnezeu, e ceea ce am numit supraconştientul sau transconştientul.
Ea rămâne închisă, pentru conştiinţa noastră atâta vreme cât ne aflăm într-o viaţă inferioară automată, închisă în orizontul văzut al lumii. De ea spune
sfântul Marcu Ascetul că este partea dinăuntru a
catapetesmei, în care S-a sălăşluit Hristos de la botez, şi că ea nu se
deschide decât prin Dumnezeu şi prin nădejdea înţelegătoare. De acolo, din «templul ascuns al inimii, ia mintea îndemnurile bune şi
frumoase, de la Hristos care locuieşte acolo» şi le prelungeşte într-o vieţuire
virtuoasă.
2.
Dar mai este o «inimă». Aceasta este subconştientul patimilor. Am putea spune că aceasta este memoria vibraţiilor şi a faptelor noastre pătimaşe,
întipărită în fiinţa noastră, legată de latura biologică a ei, precum supraconştientul
ar fi memoria actelor spiritualizate şi potenţa
energiilor superioare. Se numesc şi una
şi alta inimă fiindcă sunt
regiunile ascunse, centrale ale fiinţei noastre, una a spiritului, cealaltă a
vieţii sufleteşti legată de latura biologică a noastră, şi ceea ce zace mult în noi, adică în ele, ne devine
propriu şi iubit. Inima este ceea ce-i
mai ascuns şi mai afectuos în noi.
Că în faţa cugetării lui Diadoh
plutea înţelesul unei «inimi» superioare, deosebită de inima cealaltă, adevăratul centru al fiinţei noastre, dacă noi suntem în mod
principal spirit, ne-o dovedesc cuvintele pe care le spune ca să explice de ce s-a zis că tot din inimă
pornesc şi cele rele : «Numai fiindcă trupul iubeşte pururea şi fără măsură
mângâierile amăgitoare, ni se pare că şi gândurile semănate de draci în suflet
pornesc din inimă».
Am putea spune deci că în minte sau în
conştiinţă apar atât gândurile bune pornite din supraconştientul
ei propriu, cât şi gândurile pătimaşe stârnite de mişcările pătimaşe şi
reţinute de memoria subconştientă a sufletului legat de biologic. Numai pentru
că la început inima cea bună, cea a lui Dumnezeu nu ne este cunoscută,
credem că totul vine dintr-o singură inimă, cum
crede psihologia de azi că toate, bune şi rele, vin din acelaşi subconştient.
Dar pe măsură ce ne întoarcem de la viaţa de suprafaţă,
spre adevăratele noastre adâncuri, ni se deschide inima cea adevărată şi ni se face vădit că cele bune vin de acolo de unde este Dumnezeu în
noi, iar cele rele nu vin tot de acolo, ci dintr-o zonă inferioară, care numai
în sens impropriu e numită inimă. Aşa se face că, pe de o
parte, despre inimă nu se poate spune că e rea, pe de alta, totuşi se
spune «om rău la inimă» sau, pe de o parte, că gândurile rele ies tot din
inimă, pe de alta, că omul rău e «om fără inimă». Aceasta, când inima bună este
închisă, scoasă din lucrare, căci pe măsură ce sporeşte lucrarea «inimii
pătimaşe», se închide inima bună şi viceversa.
Toată strădania noastră în vederea curăţirii
gândurilor, care e un pas important spre nepătimire, se face în legătură cu
inima cea bună şi cu Hristos care locuieşte în ea. Numai
îndrumând spre această inimă gândurile bune, care în definitiv tot din ea
răsar, şi numai raportându-le la ea din prima clipă pe cele rele, putem reuşi
în opera de curăţire lăuntrică
a noastră. Prin aceasta luptăm pentru predominarea inimii
celei bune, sau a lui Hristos care locuieşte în ea. Căci conştiinţa noastră
devine un teren de luptă între Hristos şi între duhul cel rău, prin gândurile bune
şi rele ce le trimit prin cele două inimi. Fiecare caută să câştige adeziunea
conştiinţei noastre. Raportând totul la inima
bună, ajutăm la biruinţa lui Hristos în noi, care va curăţi şi «inima»
pătimaşă.
Prin inima bună lucrează
Dumnezeu, prin inima cea rea, duhurile rele. Omul mereu are de-a dreapta
pe îngerul bun şi de-a stânga pe cel rău, biruind uneori unul, alteori altul.
Şi una şi alta din ele se mai numesc inimă, şi pentru faptul că fiecare e purtată de o aspiraţie infinită. Dar inima bună priveşte spre infinitul de
lumină, luminându-se de el; «inima» cea rea, spre infinitul de întuneric,
întunecându-se de el. În faţa fiecăreia din
ele se deschide un abis : în faţa celei bune abisul vieţii, în fata celeilalte,
abisul negru, negativ, al golului, al platitudinii, care ne atrage şi el, dar
în chip pătimaş, înşelându-ne cu atracţia unei false infinităţi ; în faţa celei bune, abisul
fericirii nesfârşite, în faţa celei rele, al scurtelor plăceri urmate de
nemulţumirea monotonă fără de sfârşit. Faptul că fiecare din aceste
inimi se simte atrasă de un abis infinit a făcut pe misticii germani să
considere însăşi inima omului ca un abis infinit. Dar ontologic omul nu poate
fi infinit, ci doar în faţa lui stă deschis infinitul, ca
mediu în care poate avansa, în care poate respira. În acest sens, Hristos, Care sălăşluieşte în inima noastră, e infinitul vieţii,
nedespărţit de adâncurile noastre, deocamdată ca virtualitate. Opus
Lui, e infinitul golului care, prin voia lui Dumnezeu, e trăit de noi etern,
căci Dumnezeu nu mai umple de viaţă subiectele create de El.
Nepătimirea ar fi astfel o
completă predominare a inimii bune, deschisă infinitului vieţii, pentru că dacă
inima pătimaşă e agitată şi dezordonată, cea bună e calmă, lină, dulce şi
răspânditoare de odihnă, hrănindu-se din odihna vieţii infinite dumnezeieşti.
Iată,
după Sfântul Marcu Ascetul, cum trebuie să grijim şi de gândurile noastre, sau
cum trebuie să le raportăm pe toate la Hristos care locuieşte în inima noastră.
a) Orice gând bun răsare în noi să-l
aducem, de la prima apariţie în cuget, ca jertfă lui Hristos
Mai întâi orice gând bun răsare în noi să-l aducem, de la prima apariţie
în cuget, ca jertfă lui Hristos, Cel ce locuieşte în adâncul
inimii noastre. «Templul este locaşul sfânt al sufletului şi al trupului, care
e sădit de Dumnezeu. În sfârşit, altarul este masa
nădejdii aşezată în acest templu.
Pe ea se aduce de către minte şi se jertfeşte
gândul întâi născut al fiecărei întâmplări, ca un animal întâi născut adus ca
jertfă de ispăşire pentru cel ce-l aduce, dacă îl aduce neîntinat.
Dar şi acest templu are un loc în partea dinăuntru a
catapetesmei. Acolo a intrat Iisus pentru noi ca
Înaintemergător, locuind, de la botez, în noi. Acest loc este încăperea cea mai
dinăuntru, cea mai ascunsă şi mai sinceră a inimii, încăpere însă, care dacă nu
se deschide prin Dumnezeu şi prin nădejdea raţională
şi Înţelegătoare, nu putem cunoaşte în chip sigur pe Cel ce locuieşte în ea şi nu putem şti nici de au fost primite jertfele de
gânduri sau nu. Căci precum la început, în vremea lui Israil, focul mistuia jertfele,
tot aşa se întâmplă şi acum. Deschizându-se inima
credincioasă prin nădejdea mai sus pomenită, Arhiereul ceresc primeşte
gândurile întâi născute ale minţii şi le mistuie în focul dumnezeiesc. Iar gânduri întâi născute a numit pe acelea care nu apar în a
doua cugetare a inimii, ci sunt aduse îndată, de la prima răsărire în inimă,
lui Hristos. Căci cele ce I se aduc din vălmăşagul cugetării le-a numit
Scriptura şchioape, oarbe şi pocite şi de aceea ele nu sunt primite ca zeciuiala de către Arhiereul ceresc şi Stăpânul Hristos».
Aşadar, orice gând nevinovat apare în noi să-l
închinăm lui Hristos, sau să-l punem în legătură cu gândul la Hristos, din
prima clipă, pentru că orice gând e pândit de «fiarele din trestie» (Ps. 63,
31), adică de duhurile rele, sau de gândurile pătimaşe ale noastre care se
reped din ascunzişul lor şi muşcă din el, vătămându-i frumuseţea sau răpindu-l.
Felul cum un gând nevinovat care răsare în cuget este muşcat şi întinat îndată
de unul rău 1-a descris pentru prima dată Evagrie, cu următoarea pildă : «Am
gândul de a primi niscai străini şi-l am într-adevăr pentru Domnul; dar venind ispititorul, îl taie şi
furişează în suflet gândul de a primi pe străin pentru slavă». Gândul nevinovat
este, după Evagrie, sau omenesc, sau îngeresc. Gândul omenesc aduce în minte
forma simplă a unui lucru, de pildă forma aurului. Gândul îngeresc asociază
forma simplă a unui lucru, cu un înţeles bun, duhovnicesc. De pildă cercetând
rosturile bune ale aurului, dă laudă lui
Dumnezeu. Dar duhul rău sau gândul pătimaş atacă aceste gânduri şi asociază la ele o patimă. De pildă, dacă în primul
moment omul priveşte simplu la o bucată de aur, sau îl priveşte cu gând bun,
duhul rău sau gândul pătimaş trezind pofta după aur a muşcat acest gând şi 1-a
întinat şi nu mai e întreg şi nevătămat.
Noi trebuie să păzim gândul nevinovat ce a apărut
în noi ca să nu fie captat de o poftă sau prins într-o cugetare pătimaşă. «Gândurile veacului acesta, spune Evagrie, le-a dat Domnul
omului, ca
pe nişte oi, pastorului bun.
Pustnicul trebuie deci să păzească zi şi noapte turma aceasta ca nu cumva să fie răpit vreun miel, de fiarele sălbatice, sau să-l ia tâlharii. Aşadar, dacă gândul despre fratele nostru se învârteşte
în noi învăluit în ură, să ştim că o fiară 1-a luat pe el. Asemenea şi
gândul despre femeie, dacă se întoarce în noi amestecat cu poftă».
Într-un capitol anterior am văzut, după Blondel, cum îndată ce am luat o hotărâre
nouă, se trezeşte în noi o mişcare potrivnică ce reuşeşte adeseori să-şi
împlinească voinţa ei.
Iar metoda cea mai
sigură prin care putem păzi nevătămat gândul simplu, sau gândul bun apărut în noi, prin care putem sta tare
pe lângă el, este să-l asociem cu gândul la Hristos, să I-1 aducem Lui ca jertfă. Prin aceasta am preîntâmpinat răpirea şi ducerea lui pe panta unei cugetări
pătimaşe. Prin aceasta am dat cugetării şi voinţei noastre un sprijin, încât
pot rămâne fidel acestei forme prime a gândului care a apărut. Altfel, patima
duce cugetarea, fără să vrem, pe cine ştie ce cărări, producând fenomenul zis
al împrăştierii ei, până ce scăpăm cu totul frânele gândurilor din mână, ceea
ce aduce şi o viaţă externă necontrolată şi pătimaşă. Paza gândurilor este o
pază ce şi-o face mintea sie însăşi. Desigur mintea nu poare fi oprită de a lucra
continuu. De aceea trebuie să
veghem mereu asupra ei. Iar scopul acestei
vegheri este, fie ca, primind gândul, să se desfăşoare într-o cugetare pioasă, provocând
asociaţii de gânduri cucernice, fie ca, apărând alte gânduri ca începuturi de alte serii, ele să fie iarăşi din
prima clipă îndrumate pe albia cea sănătoasă. Aceasta este o cale strâmtă, o
cale susţinută de un efort continuu, care la început e foarte grea, dar cu
vremea devine tot mai uşoară.
Aducând mereu primele gânduri nevinovate,
jertfă lui Hristos, la început prin nădejdea că ne va face simţită prezenţa Lui
în inimă, căci deocamdată nu-I simţim prezenţa, vom sfârşi prin a simţi că e în
noi, căci ni se va deschide inima noastră în care sălăşluieşte. Pentru că în definitiv,
aceasta este inima : sensibilitatea pentru prezenţa lui Hristos şi
sensibilitatea statornică pentru bine. În mod concret
experienţă că avem o inimă o vom câştiga când vom simţi prezenţa lui Hristos,
când ea s-a deschis ca să-L vedem. Până nu vedem pe Hristos în noi, n-am dobândit
«simţirea minţii», «simţirea inimii» pentru Hristos, cum spune Diadoh al
Foticeii, nu ni s-a deschis inima, ca de acolo să ni Se descopere Hristos
şi să se reverse peste toată viaţa noastră sufletească şi exterioară bunătatea
şi înţelegerea Lui, unite cu bunătatea şi înţelegerea noastră. Până nu s-a
făcut această deschidere, această trezire a «simţirii» prezenţei lui Hristos,
prin minte, trebuie să batem la uşa ei,
cu gândurile jertfite lui Hristos, în nădejdea că vom dobândi simţirea prezenţei
Lui şi prin aceasta ni se va deschide inima. E singurul mijloc prin care putem
face să ni se deschidă inima şi să ni Se descopere Hristos în noi, singurul
mijloc prin care putem afla că avem o inimă şi pe Hristos în ea, prin care
putem deveni «oameni de inimă» în mod efectiv. Trebuie să ne exercităm în acte
de sensibilitate, ca să dobândim sensibilitatea. Căci inima, şi Hristos cel din ea, nu primeşte nici un
gând pătimaş, învârtoşat, murdar, şi deci nu se deschide la bătaia acestui fel
de gânduri. «Cămarile acestea curate care sunt cele mai din lăuntrul sufletului
şi casa lui Hristos nu primesc nimic din lucrurile deşarte ale veacului acesta,
fie că sunt raţionale, fie că sunt neraţionale, fără numai acestea trei pe care
le-a numit Apostolul: credinţa, nădejdea şi dragostea » Dar credinţa, nădejdea şi dragostea exprimă
starea de sensibilitate pentru Hristos a celui ce bate la uşa inimii sale, inimă devenită prin botez casa lui Hristos, cu fiecare gând întâi născut.
Inima îşi are şi ea străfundurile ei, precum
simţirea lui Hristos sălăşluit în ea, intensităţile ei. Nu de la prima
deschidere a inimii experiem toate adâncurile ei, sau simţim deplin pe Hristos.
Există un progres în această simţire. De aceea mintea
sau cugetarea ce-şi duce mereu primul gând la uşa inimii, trebuie de fiecare
dată să caute a pătrunde tot mai adânc în inimă,
căci, odată ce i se
va deschide, se va
umple de o tot mai intensă
simţire a infinităţii dumnezeieşti a lui Hristos.
Am văzut că este o pază a minţii prin ea
însăşi. Ea are ca scop să o ferească de împrăştiere, să-i păzească fiecare gând
nerăpit de asociaţiile întâmplătoare sau pătimaşe. Dar întrucât această pază a minţii, care e tot una cu paza
gândurilor, nu poate reuşi în strădania
ei, decât dacă îşi duce mereu gândurile spre poarta inimii, operaţia aceasta
statornică se mai numeşte şi străjuire a inimii, nu numai în sensul de a păzi
inima de ceva necurat, ci şi în sensul de a fi mereu la poarta ei, cu oferta
gândurilor bune, încercând să pătrundă tot mai înăuntru. Stând de strajă la
poarta inimii, mintea nu face decât să se păzească pe sine nerătăcită, căci inima nu e la urma urmelor decât adâncurile
minţii.
Propriu-zis, inima la a cărei poartă se bate cu gânduri întinate, învârtoşate, nu se deschide. Omul acela nu
mai are inimă, e om «fără inimă».
Inima lui e atât de închisă, că a devenit o simplă virtualitate. Ducând
gândurile bune spre inimă, nu se actualizează numai
inima, ci se întăresc şi gândurile respective în bine. «Mintea trebuie să
vegheze asupra inimii şi să o păzească cu toată străjuirea, încercând să
pătrundă în cele mai din lăuntru şi mai netulburate cămări ale ei, unde nu sunt
vânturi de ale gândurilor rele, ...să
vegheze asupra inimii şi să străbată tot mai înăuntru şi să se apropie numai de
Dumnezeu, fără să se scârbească de ostenelile atenţiei şi ale stăruinţei»
Deci inima fiind locaşul lui Hristos în noi, a-şi îndruma cineva spre inimă orice gând prim născut înseamnă a-l asocia cu
pomenirea lui Hristos, sau vice-versa. Şi
mintea orientată spre inimă are puterea de a-şi păstra
orice gând apărut, curat, nevătămat de atacurile gândurilor pătimaşe. Căci
Duhul Sfânt aflat în inimă e ca un «sfeşnic al cunoştinţei » ce luminează în
noi. «Răspândindu-şi El lumina în cămările sufletului,
nu numai că se fac arătate în minte acele mici şi întunecate atacuri (momeli) ale
dracilor, ci se şi slăbesc, fiind date pe faţă de lumina aceea sfânta şi slăvită». De aceea e bine ca
mintea să petreacă pururea cu atenţia îndreptată spre inimă,
adică spre Cel sălăşluit în ea. «Îndată ce se depărtează de
inimă, dă loc atacului diavolului şi se face în stare să primească şoapta lui cea rea». Aceasta se întâmplă când mintea, în loc de a fi concentrată
în intimitatea sa, sau în inima sa, unde este Hristos, se revarsă întreagă în
cele exterioare, în regiunile mişcărilor pătimaşe din noi, sau în lumea
simţurilor. Deşi e necesar ca mintea să privească gândurile mai din afară,
aduse de pofte, atunci când e concentrată în gândul la Hristos o face aceasta
în calitate de supraveghetoare ce nu-şi părăseşte locul său, adică rolul
superior, disciplinator, deci nu devine
sclava subordonată acelor pofte. Lucrurile acestea
se petrec de obicei astfel: întâi apare un gând simplu în conştiinţă. Îndată, undeva la periferie se arată un gând rău,
înrudit cu tendinţa de a acapara gândul simplu apărut. Îmi vorbeşte cineva de aur, făcând să-mi apară în
conştiinţă ideea simplă a aurului. Dar îndată într-un
colţ al conştiinţei îşi ridică capul pofta de a avea aur, sau regretul că nu-l
am. Gândul simplu a stârnit o poftă care se concentrează într-un alt gând. Eu
trebuie să asociez din primul moment gândul nevinovat cu gândul la Dumnezeu.
Altfel e cucerit de gândul patimii. Neutru
nu poate rămâne mult. Asociindu-l cu gândul la Dumnezeu, am respins atacul.
Atacul apare în mod involuntar aproape la orice om, chiar de s-ar afla pe
treptele duhovniceşti cele mai progresate. Iar uneori, chiar păzindu-se gândul
simplu pe care-l urmăreşte, gândul pătimaş persistă. Aceasta se întâmplă când omul e întărit în
obişnuinţa cu păcatul, pe care-l aduce momeala.
b) Curăţirea gândului întâi-născut
dacă a fost atins (contaminat) de gândurile pătimaşe
Dar nu totdeauna putem apăra gândul simplu,
întâi-născut, de ghearele fiarei care-l pândeşte. Aceasta se întâmplă mai ales
atunci când nu l-am jertfit îndată lui Hristos, când mintea
nu s-a îndreptat cu el spre inimă,
ci a privit, ca soţia lui Lot, îndărăt
spre atacul apărut, spre pofta ce şi-a semnalizat prezenta în conştiinţă. Uitând mintea puţin de sine şi lăsându-se atinsă de adierea de dulceaţă
ce emană din pofta trezită, se pomeneşte că i-a fost furat gândul simplu întâi
născut şi a fost muşcat de patimi. Ea (mintea)
poate da lupta şi acum,
ca să scape mielul cu o rană cât mai mică, sau, în orice caz, până nu e devorat
cu totul de lup. Luptă e mai grea, dar tot trebuie dată . Iar ajutorul tot în gândul la Dumnezeu şi tot
în fuga spre inimă îl poate găsi. Dumnezeu
nu va întârzia să ne sară într-ajutor, dacă îl chemăm cu toată puterea. Dacă
vedem că gândul la fratele nostru a fost acoperit de ură, să nu lăsăm să se desfăşoare
această însoţire mai departe, ci să smulgem imaginea fratelui din colţii urii, fie
şi mai târziu măcar.
Aceasta e a doua categorie de cazuri. În acestea ni se impune ca datorie nu să oferim
gândul întâi-născut, ca jertfă lui Hristos, ci să «curăţim gândurile».
c) o îndelungată strădanie de
curăţire de patimi atunci când atacul apare din senin, nu ca un ecou contrar faţă de un gând
nevinovat care a răsărit în prealabil în conştiinţa noastră
Dar mai este şi a treia categorie de cazuri:
anume atunci când atacul apare din senin, nu ca un ecou contrar faţă de un gând
nevinovat care a răsărit în prealabil în conştiinţa noastră. În aceste cazuri
chiar primul gând are caracter de atac. Dar uneori
e un atac aşa de uşor, aşa de mascat, încât aproape că nu-i putem bănui caracterul
de atac. El totuşi trebuie demascat de la început, până nu se face, din
furnică, leu, de care anevoie vom mai putea scăpa. Pentru
aceasta se cere o sensibilitate duhovnicească deosebită, câştigată printr-un
exerciţiu statornic şi printr-o îndelungată strădanie de curăţire de patimi.
Prin aceasta, Duhul Sfânt a devenit în noi o
putere actuală, revărsată din
Hristos, aflat în inima ce ni s-a deschis, încât luminează toate colţurile
umbrite ale conştiinţei noastre şi surprinde din prima clipă toată mişcarea
pătimaşă, fie ea cât de firavă şi de camuflată la început. Dar chiar dacă nu am ajuns la această sensibilitate a
unei îndelungate petreceri în inimă, sau după duh, sub înrâurirea şi lumina lui Hristos şi a
Duhului Sfânt, ne putem ajuta prin aceea că orice
gând care apare în conştiinţă
îl luăm în primire cu numele lui Dumnezeu.
-
De e cu totul nevinovat, prin
aceasta se păstrează ca atare;
-
de nu e chiar slobod de
patimă, se va curăţi, despărţindu-se imaginea simplă a lucrului, de patimă,
-
iar de e cu totul pătimaş, se
va stinge.
Din toate acestea rezultă că paza gândurilor constă propriu-zis într-o depănare necontenită a numelui lui Dumnezeu în minte, în
căutarea inimii, sau concentrarea în ea însăşi. Dar aceasta nu e
decât o rugăciune concentrată, neîntreruptă; ea nu e încă rugăciunea curată de
care se va vorbi la locul său.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu