4. POCĂINŢA
(căinţa, regretul, autocritica, părerea de rău, spovedania, mărturisirea)
Frica de Dumnezeu, susţinută de
conştiinţa unei vieţi păcătoase, duce pe de o parte la pocăinţă pentru păcatele
trecute, pe de alta, la evitarea, prin înfrânare, a păcatelor viitoare.
«Pocăinţa este al doilea har, spune sfântul Isaac Sirul, şi se naşte în inimă,
din credinţă şi frică... Ea este a doua renaştere». «Pocăinţa este
reînnoirea botezului, zice sfântul Ioan Scărarul, este curăţirea conştiinţei».
Lucrarea
de purificare se realizează prin puterile ce emană din Taina botezului şi din
Taina pocăinţei, aşa cum iluminarea este o actualizare a puterilor dăruite prin
Taina mirului, iar unirea cu Dumnezeu este un efect al Euharistiei. Harul
botezului e germenele omului nou. Pe măsură ce creşte, acesta face să slăbească
urmele vieţii celei vechi, absorbind puterile ei şi folosindu-le pentru sine.
Botezul este moartea omului vechi, în două înţelesuri : întâi ca lovitură mortală ce i-o dă aceluia, punând începutul
omului nou, al doilea, ca mortificare treptată a
zvârcolirilor aceluia, care mai durează o vreme. Dar se întâmplă adeseori că resturile de forţă ce au mai rămas în omul vechi doborât la
pământ se înviorează prin noi păcate. Atunci e necesară o nouă revărsare de har din partea lui Dumnezeu, pentru ca omul
cel nou să reia cu mai multă vigoare acţiunea de purificare a urmelor omului vechi.
Mai bine zis, când puterile rămase de la omul vechi au crescut prea mult, când
patimile au crescut în calea puterilor de la botez aşa că nu mai pot înainta,
pocăinţa vine să le înlăture, ca să facă drum harului de la botez. Am zice că pocăinţa luptă mai mult cu faţa
spre trecut, iar botezul, cu faţa spre viitor. Ea înlătură gunoiul adunat cu timpul în suflet, ca să deschidă drum propăşirii omului
nou născut la botez. Dacă harul botezului reface tendinţele spre bine ale firii
noastre, harul pocăinţei întăreşte tendinţa firii de a regreta ceea ce a făcut
rău.
În orice caz puterile ce ne vin prin pocăinţă
aduc o nouă intensificare lucrării puterilor ce se prelungesc din Taina
botezului.
Sfinţii Părinţi cunosc însă două forme ale
pocăinţei.
1. Este pocăinţa ca Taină, (n.c. spovedania, mărturisirea) şi
2. pocăinţa ca lucrare permanentă în suflet (n.c. căinţa, regretul, autocritica, părerea de rău).
Dar puterea celei de-a doua vine din cea
dintâi,
Pocăinţa ca lucrare permanentă în suflet
(n.c. căinţa,
regretul, autocritica, părerea de rău).
Marcu Ascetul, Ioan Scărarul, Isaac Sirul
stăruie asupra acestei a doua forme a pocăinţei.
Ideea unei pocăinţe permanente corespunde cu
rostul pocăinţei în genere. Dacă ea este o lopată întoarsă înapoi spre
curăţirea omului de păcatele adunate după botez, ca omul
nou să poată înainta luptând, prin puterea botezului, cu ispitele ce-i vin din
faţă, atunci evident că noi, greşind aproape în fiecare clipă, adică aproape
niciodată nerepurtând o biruinţă ireproşabilă asupra unei ispite, ci numai în
parte, e necesar un regret care să ne însoţească statornic, care să ne
umilească statornic, o voce care să critice mereu imperfecţiunea faptelor
săvârşite, constituind prin însuşi acest fapt un îndemn pentru o şi mai mare
încordare a lucrării noastre viitoare.
Sfântul Marcu Ascetul cuprinde în această
pocăinţă necontenită rugăciunea neîntreruptă (cred că rugăciunea care cere
iertarea), alungarea gândurilor rele, operaţie care trebuie să ne ţină mereu
angajaţi, observarea gândurilor, întrucât mereu vin gânduri păcătoase pe care trebuie
să le regretăm şi să le alungăm şi răbdarea necazurilor,
socotind că prin răbdarea necazurilor ne vindecăm de greşeli şi
imperfecţiuni trecute. Chiar când facem un bine, trebuie să ne căim, zice
el, pentru că aceasta ne arată că îl puteam face şi mai înainte, iar dacă nu l-am
făcut suntem vinovaţi. Binele de azi trebuie să ne trezească la căinţa pentru
lipsa binelui de ieri.
Ioan Scărarul cuprinde şi el în pocăinţă nu
numai un regret pentru păcatele trecute,
ci şi o lucrare a virtuţilor şi o răbdare a necazurilor. «Pocăinţa este
împăcarea cu Domnul, prin lucrarea virtuţilor opuse greşelilor. Pocăinţa este răbdarea tuturor necazurilor».
Permanenţa căinţei o
argumentează frumos şi Isaac Sirul. Ne vom opri ceva mai mult asupra
însuşirilor ce le atribuie el căinţei.
Sfântul Isaac spune despre căinţă : «Dacă toţi suntem păcătoşi şi nimeni nu e deasupra ispitelor, nici una
dintre virtuţi nu e mai înaltă ca pocăinţa. Lucrul ei nu se
poate sfârşi niciodată. Gaci ea li se potriveşte tuturor păcătoşilor şi
drepţilor totdeauna, dacă vor să dobândească mântuirea. Şi nu este nici un
termen al desăvârşirii ei, pentru că desăvârşirea chiar a celor desăvârşiţi
este nedesăvârşita» (Cuv, 55, Despre patimi, Opera-ascetică, ed. Atena, 1895,
p. 220).
Trei atribute acordă aci sfântul Isaac căinţei:
1)
ea e cea mai înaltă dintre
virtuţi;
2)
nu se termină niciodată cât
trăim şi
3)
ea e un mijloc de continuă
desăvârşire a noastră.
1) Pocăinţa e cea mai înaltă dintre virtuţi.
În ce priveşte primul atribut, în sine luată,
fără îndoială virtutea dragostei este mai înaltă decât a căinţei. Dar condiţia noastră pământească nu ne îngăduie
să realizăm dragostea în toată puritatea şi deplinătatea. De asemenea, nici
o altă virtute. Oricând ne dăm seama că dragostea sau altă
virtute a noastră n-a realizat un maximum de care
să fim deplin mulţumiţi. După orice act de virtute şi de iubire constatăm că el
a fost amestecat cu un element impur, sau ar
fi putut fi şi mai deplin. Acest fapt creează o nemulţumire faţă de ce
am făcut, care este inima căinţei. Căinţa este ipostaza de
judecător al conştiinţei nu numai peste păcatele noastre, ci şi peste virtuţile
noastre; întrucât totdeauna le realizăm în formă nedesăvârşită. Ei nu-i scăpa nimic şi nu absolvă nimic ; nu acoperă nimic. Nu este nici o
virtute care să nu fie supusă examenului sever, neînduplecat, al căinţei. Dar oare nu s-ar putea spune că şi căinţa poate fi nedeplină şi deci şi ea ar
putea fi supusă unei judecăţi a conştiinţei, care în acest caz ar fi mai înaltă
decât căinţa? Desigur, şi
căinţa nedeplină şi impură este judecată, tot de
căinţă, de o căinţă mai deplină şi nu de o altă virtute.
Căinţa e actul de critică al conştiinţei, e
autocritica ce şi-o face omul. Ca atare, e
actul de judecată al conştiinţei şi noi ştim că toate sunt supuse
judecăţii.
Dar este judecată şi judecată. Este judecata făcută asupra altuia şi este judecata ce o faci asupra ta însuţi. În judecata ce o faci asupra altuia
se poate amesteca sentimentul mândriei, în autocritică este
exclusă prin definiţie mândria. Poate încăpea cel mult o oarecare îngăduinţă. Dar
o autocritica sau o căinţă îngăduitoare, lăsând pe om nemulţumit, tinde
ea însăşi după una tot mai obiectivă, tot mai severă.
Cu un cuvânt, orice păcat, orice nedeplinătate
în virtute, sunt supuse autocriticii sau căinţei. Chiar insuficienţa autocriticii sau a căinţei, tot prin autocritică sau
căinţă e blamată. În acest sens nici o virtute nu stă deasupra căinţei, nu se poate sustrage de sub forul de judecată al
autocriticii. Astfel căinţa e drum spre iubire, stă în
slujba iubirii, conduce de la o iubire neîndestulătoare, la mai multă iubire.
De aceea, nu e o contrazicere între a spune că cea mai mare virtute e dragostea
şi a socoti căinţa drept cea mai mare virtute. Căci motorul căinţei e dragostea.
2) Pocăinţa nu se termină niciodată cât trăim.
Dacă e aşa, este vădit că pocăinţa urmează, sau
trebuie să urmeze, după fiecare act, după fiecare stare, după fiecare cuvânt al
nostru. Ea urmează păcatelor, ea urmează virtuţilor noastre, totdeauna nedepline.
Ea tinde să devină un curent permanent în conştiinţa noastră, o prezenţă
neîntreruptă, conducând la mai multă iubire. Celelalte dispoziţii şi acte ale
noastre se schimbă potrivit cu împrejurările;
căinţa e cu toate, e firul care le leagă pe toate. Nu numai conştiinţa simplă că
eu sunt purtătorul şi autorul tuturor dispoziţiilor şi faptelor mele trecute,
nu numai amintirea ce o am despre ele le leagă la un loc, ci şi căinţa sau amintirea colorată cu nemulţumirea pentru felul cum le-am săvârşit.
Nici un om nu este indiferent faţă de trecutul său, sau nu are numai o
cunoştinţă teoretică. Aceasta ar răpi şi clipei prezente seva existenţială. Omul îşi îmbrăţişează cu un interes palpitant trecutul. Dar această
atitudine plină de pasiune faţă de trecut este sau una de orgoliu, de
satisfacţie şi în acest caz omul vrea ca nu numai el să fie mulţumit
pentru ce a realizat, ci să stoarcă şi recunoaşterea altora; sau una de căinţă, de nemulţumire. În cazul din urmă, laudele oamenilor îi
fac rău, pentru că pe de o parte ştie cât de puţin corespund cu evidenţele sale
lăuntrice, prin care cunoaşte mai bine realitatea în ceea ce-l priveşte, iar pe
de alta, pentru că tind să-i acopere adevărata realitate, să-l amăgească, să-i
slăbească sinceritatea cu sine însuşi, să-i întunece autotransparenţa, fie că
sunt sincere, fie că sunt simple linguşiri.
Dar căinţa aceasta, care se
ţine ca umbra de noi, nu
trebuie confundată cu o nemulţumire descurajantă, care să ne paralizeze toate
elanurile. Ea nu trebuie să fie o îndoială în posibilităţile
noastre mai mari, ci o constatare a insuficientei realizărilor de până acum. Dacă e descurajare, este ea însăşi un
păcat, unul din cele mai grele păcate. Nu din sentimentul că nimic nu se
poate face cu adevărat bun, rosteşte conştiinţa noastră căincioasă, necontenit,
o judecată critică asupra faptelor trecute, ci din sentimentul adânc că se poate lucra şi mai bine din experienţa unor puteri tainice cu mult mai mari ale propriei firi, ce pot fi mereu mai
întărite de cele dumnezeieşti, din sentimentul că în ceea ce am făptuit şi în
modul în care ne-am comportat nu am realizat decât într-o măsură insuficientă
şi într-un chip palid ceea ce putem face. Căinţa
exprima gândul: «Poate fi mai bine» sau «Pot şi mai bine, pot şi mai mult». Descurajarea, dimpotrivă, spune : «Asta e tot ce pot face. Mai bine nu
pot». Propriu-zis descurajarea e opusă căinţei, pentru că acolo unde nu se
putea aştepta ceva mai bun, nu are loc regretul. Acolo e un sentiment fatalist,
o resemnare sceptică. Căinţa e purtată
de o credinţă în mai bine.
Sunt două caracteristici care fac din căinţă un for oarecum mai presus de om în lăuntrul omului, ridicându-l mereu mai
sus de nivelurile morale şi spirituale pe care le atinge. Căinţa e o judecată
ce e totdeauna deasupra realizărilor şi actualizărilor noastre. Oricât ne-am ridica de sus din punct de vedere moral, ea se urcă şi mai sus. Este o judecată
în numele unui ideal? Da, însă nu în numele unui ideal simplu, cugetat
subiectiv, judecă ea. Dacă acesta ar fi cazul, nu ne-ar umple cu atâta
nelinişte, cu atâta nevindecată şi neostenită apăsare. Căinţa este trezită şi susţinută de intuiţia prezenţei unei autorităţi mai presus de noi, faţă de care ne
simţim responsabili, dar care ne dă şi putere să facem tot mai
mult, dacă i-o cerem. Căinţa
ne este un transparent spre Dumnezeu, este acul cu care împunge Dumnezeu inima
noastră neîncetat, este mâna Lui, care ne trage mereu mai sus.
Căinţa este relaţie între noi şi cineva mai presus de noi. Ea ne arată ca fiind
în legătură cu acel cineva. Dacă n-am fi în această relaţie, dacă n-am fi aşezaţi cu faţa sufletului întoarsă spre un for de
judecată personal şi suprem, nu ar fi explicabilă căinţa, nu
ar avea de unde răsuna în noi judecăţile şi pretenţiile absolute ale
căinţei.
Dar cum am spus, căinţa nu e numai judecata asupra celor trecute ale mele, ci şi o
încredere în posibilităţi mai mari din puterile mele întărite mereu de puterea
lui Dumnezeu cel infinit. Ea e socotită, de aceea, de Isaac Sirul, ca cea mai înaltă dintre virtuţi. În această calitate din urmă ea ni se
vădeşte de asemenea stând într-o legătură cu izvoare de putere de dincolo de
om. Fiinţa căinţei ca şi a smereniei, de care e nedespărţită, e de caracter dialectic; cuprinde în sine o împreunare de poziţii
contradictorii, care nu se anulează reciproc, ci dau o realitate foarte
complexă. Pe de o parte ea e o necontenită
nemulţumire cu orice stare în care ne aflăm, pe de altă parte, este o încredere
statornică şi. neclintită în posibilităţi uriaşe. «Sunt cel mai mare păcătos», spune totdeauna omul căinţei,
«sunt un nevrednic». Cu toate acestea el nu pierde nici o clipă nădejdea, nu-l
cuprinde nicidecum gândul că va fi pierdut, el nu se lasă scufundat în
descurajare şi în lâncezeala morţii sufleteşti. Se dă ca explicaţie a acestei
persistenţe în tăria sufletească faptul că omul ce se căieşte
are încredere în Dumnezeu, ca într-un factor deosebit de el. Dar încrederea e
ea însăşi o putere lăuntrică. Aşadar pe de o
parte se face aici experienţa neputinţei proprii, iar pe de alta, a unei mari puteri. Evident că e vorba de o putere care nu e din resursele eu-lui izolat, ci
dintr-o comunicare cu resursele vaste şi adânci ale rezervorului de putere
spirituală universală ale lui Dumnezeu. Căinţa
e o relaţie cu Dumnezeu, atât prin caracterul ei de judecătoare absolută, cât
şi prin bărbăţia nedescurajată cu care îndeamnă pe om spre mai bine.
Căinţa este cea mai înaltă
dintre virtuţi, pentru că nu e ea însăşi o virtute înfăptuitoare în rând cu
celelalte, ci pentru că, rămânând mereu nemulţumită cu ceea ce realizează
acelea, le împinge mereu mai sus. Fără
să fie o virtute înfăptuitoare aparte, ea este un motor al tuturor virtuţilor.
Dacă n-ar fi căinţa, n-ar fi tendinţa de depăşire în om. Căinţa e o ardere necontenită în lăuntrul omului, care întreţine tensiunea
după mai bine. Prin ea, călcând omul peste sine însuşi şi
judecându-se în numele pretenţiilor absolute ale lui Dumnezeu, se ridică mereu mai sus.
3) Pocăinţa e un mijloc de continuă desăvârşire a noastră.
Cu aceasta am ajuns la a treia caracteristică
ce o da căinţei sfântul Isaac Sirul, socotind-o mijloc de continuă desăvârşire a
omului, un mijloc care el însuşi se desăvârşeşte necontenit.
Sfântul Isaac Sirul compară lumea aceasta cu o mare, iar căinţa, cu o corabie care ne trece la ţărmul vieţii fericite
de dincolo, în raiul a cărui fiinţă e dragostea.
«Precum
nu e cu putinţă, zice, să treacă cineva marea cea mare fără corabie, aşa nu
poate trece cineva la dragoste, fără temere. Marea cea furtunoasă aşezată între
noi şi raiul spiritual o putem trece numai prin corabia căinţei, purtată de
vâslaşii fricii. Dacă vâslaşii aceştia ai fricii nu cârmuiesc bine corabia
căinţei, prin care trecem marea lumii acesteia spre Dumnezeu, ne înecăm în ea.
Căinţa e corabia, frica este cârmaciul; dragostea e limanul dumnezeiesc. Deci
ne aşează frica în corabia pocăinţei şi ne
trece marea cea furtunoasă şi ne călăuzeşte spre limanul dumnezeiesc, care este
dragostea, la care ajung toţi cei ce se ostenesc şi s-au luminat prin pocăinţă.
Iar când am ajuns la dragoste, am ajuns la Dumnezeu. Şi drumul nostru s-a
desăvârşit şi am trecut la insula care e dincolo de lumea aceasta» (Cuv. 72, op. cât., p. 283).
Drumul pe marea vieţii acesteia, dacă vrem să
fie o continuă apropiere de ţărmul raiului, de ţărmul dragostei, care e Hristos
însuşi, şi nu o rătăcire fără ancorare, şi
până la urmă o scufundare în bezna ei, dacă vrem să fie adică un drum spre
desăvârşire şi spre viaţă, trebuie să-l facem neîntrerupt
în corabia căinţei pentru nedeplina dragoste ce am arătat o prin
păcatele noastre, pentru că voinţa unei iubiri mai mari ne mână tot mai departe. Ea ne ţine deasupra valurilor uriaşe ale răului sau egoismului ce se ridică din noi, şi ne duce tot mai înainte. Numai
aşezaţi în barca pocăinţei călcăm în fiecare clipă peste valurile păcătoase ale egoismului, care tind să se
ridice din adânci dedesubturi din noi şi de sub noi. Numai prin ea suntem mereu
deasupra noastră şi în mişcare dincolo de punctul la care ne
aflăm, mai aproape de dragostea deplină, mai aproape de raiul în care se află pomul vieţii, adică Hristos, izvorul dragostei ce nutreşte spiritul nostru.
Desigur, de o
anumită măsură a dragostei, care tot sporeşte, avem parte şi înainte de a
ajunge la ţărmul de azur al dragostei depline a raiului. Aerul acelui tărâm ne
iese înainte cu mireasma lui tot mai bogată, pe măsură ce ne apropiem. Dragostea noastră şi în general toate
celelalte virtuţi sunt tot mai pure, tot mai aproape de deplinătate pe măsură ce
înaintăm spre împărăţia dragostei.
De aci se vede că pocăinţs nu
trebuie să fie despărţită de iubirea de Dumnezeu şi de semeni. Ne căim numai
pentru că avem dragoste. Ne căim pentru că am călcat poruncile dragostei, sau socotim că n-avem destulă dragoste. Să nu ne mire faptul că tumultul
de pofte şi de patimi egoiste, că răul în general, este asemănat cu un ocean.
Există o împărăţie adâncă a răului, cum există una înaltă a binelui, există un
drum lung în depăşirea tot mai deplină a egoismului păcatelor. Omul nu cugetă
şi nu pofteşte răul în izolare. Pornirile spre rău din lăuntrul lui nu îşi
au în el ultimele rădăcini, ultimul punct de plecare, precum nici inspiraţiile şi pornirile spre bine nu îşi sorb fiinţa şi
puterea numai din el. Stăm în legături vizibile, dar mai
ales invizibile, cu forţe adânci şi nenumărate ale răului, ce pornesc din
fiinţe personale mai mari ca noi în putere, forţe ce se îmbină
continuu între ele şi cu pornirile noastre, precum suntem ajutaţi şi de aeriene
vânturi sau îndemnuri spre bine pornite din înalta,
vasta şi măreaţa împărăţie a lumii îngereşti şi dumnezeieşti, primite în pânzele
fiinţei noastre. E un ocean al binelui şi al răului, solicitându-ne amândouă.
Dar oceanul răului este întunecat, tumultuos, omorâtor de spirit, anulând
libertatea, ucigător de curăţie şi linişte; e negru, e subteran, e înăbuşitor,
ca un noian de ape, pe când oceanul binelui, al dragostei, este mai degrabă ca
un văzduh infinit fără de care nu putem trăi, fără ale cărui adieri nu putem
înainta, un văzduh sau o atmosferă curată, care ne dă respiraţie largă, liberă,
care filtrează în noi o viaţă reînnoită şi o bucurie necontenită şi negrăită; e
atmosfera de dragoste şi de comuniune curată, dătătoare de viaţă, care trezeşte
toate puterile noastre sufleteşti şi le dă putere să înainteze.
Cum se face acum că prin căinţă ne desprindem treptat de oceanul răului, din miile lui de îmbrăţişări şi
avansăm spre împărăţia dragostei depline? Ce face din căinţă un vehicul spre lumea dragostei? Căinţa
este focul care mistuie treptat egoismul din noi.
Toate patimile care se învolburează în noi, iscate adeseori din adâncuri
întunecate de dincolo de noi, întăresc egoismul nostru. Fie că sunt patimi trupeşti, fie că sunt sufleteşti, ele nu sunt decât
capetele aceluiaşi balaur, al cărui nume este egoismul.
Căinţa pândeşte neîncetat orice ridicare a capetelor acestui balaur, orice
încercare a lui de a se alimenta, de a se întinde în largul sufletului, de a
umple cu duhoarea lui gândurile, actele, cuvintele noastre bine intenţionate,
de a-i slăbi puterile de a se ţine în contact cu văzduhul
dragostei, de a-l atrage la fund. Ea taie cu paloşul, rând pe
rând, capetele lui, îl arde cu flacăra trezviei
autocritice, îl alungă cu buna mireasmă a smereniei.
Ce poate lovi mai mortal mândria noastră
egoistă, decât prezenţa perpetuă a gândului că nu
suntem nimic, că tot ce am făcut e rău, e netrebnic?
Căci piedica cea mai mare şi
continuă în calea înaintării spre dragoste este egoismul. Până nu omori deplin
egoismul, nu poţi avea dragoste adevărată, pură şi deplină faţă de nimeni. Trebuie să laşi mult în urma ta talazurile oceanului de egoism, ca să
simţi mângâindu-te în faţă şi de jur împrejur aerul ce-ţi vine din împărăţia
dragostei. Cine se iubeşte pe sine, cine e plin de părerea de sine, cine se
socoteşte pe sine ca realitatea cea mai de seamă, nu poate iubi pe alţii. A iubi pe alţii însemnează a te uita pe
tine, a te depăşi mereu pe tine, a te socoti pe tine nimic. Iubirea de alţii se consolidează în noi prin căinţă şi
smerenie neîntreruptă. Egoistul se vede pe sine umflat în proporţii care
acoperă toată realitatea. Orice lucru el îl consideră ca un bun ce trebuie să fie al Lui, orice persoană o cântăreşte cu interesul
de a şi-o face de folos, sau cel puţin cu grija de a
evita pericolul ce ar putea veni de la ea pentru supremaţia sa. În toate lucrurile, în toate acţiunile, egoistul îşi proiectează persoana să, pe ea o vede, ei îi slujeşte, ei i se închină, ea îi este dumnezeu,
sau mai bine zis idol în locul lui Dumnezeu. Însăşi fiinţa lui autentică se îneacă în egoism. Atenţia faţă de alţii este numai o maniera
tactică, pentru a-şi servi în fond tot interesele sale. Umplându-şi astfel în
chip mincinos tot orizontul cu eu-l său neautentic,
îngrădindu-se se din toate părţile cu sinea sa mincinoasă, evident că nu poate
vedea pe alţii pentru ei înşişi, dezinteresat, cu dragoste adevărată, cum nu
poate vedea nici sinea sa autentică încadrată în ansamblul iubitor al tuturor. În orice pornire spre alţii se împiedică în
sinea sa neautentică, orice picătură de
generozitate e otrăvită de o preocupare egoistă. Dragostea
e ieşirea din cercul magic şi iluzoriu al egotismului, cerc întins ca într-un
vis amăgitor, la infinit. E ieşire şi lansare şi relaţie adevărată, în
comuniune cu ceilalţi. Este ieşire din temniţa
întunecoasă a eu-lui şi intrare în viaţa de comunitate, de solidaritate, în
împărăţia dragostei, care cuprinde pe toţi.
Evident că nimeni nu se poate apropia şi nu
poate intra în aceasta împărăţie, în acest rai, decât dacă lasă în urmă oceanul infinitelor sirene ale egoismului care caută să-l atragă în el ca tot atâtea valuri violente. Iar acest ocean nu poate fi depăşit dintr-o dată. Nu poate zbura cineva printr-o singură bătaie de aripi din imperiul
egoismului în împărăţia dragostei. Drumul se face treptat, cu luptă necurmată împotriva braţelor infinite cu care caută egoismul să
ne reţină, să ne atragă la fund. La fiecare pas în viaţa noastră suntem
solicitaţi, suntem învăluiţi de cântecul de sirena din adânc, suntem traşi cu
violenţă de forţele uriaşe şi vaste ale oceanului de egoism. La fiecare pas
trebuie să luptăm încordat, pentru a trece teferi mai departe şi a ajunge ca un
alt Odiseu în patria noastră cea adevărată. Vâslind cu putere,
muşchii noştri se întăresc şi drumul ni se face mereu mai uşor. Căinţa este ochiul critic care nu se lasă amăgit de falsa plăcere oferită de egoismul nostru şi ne opreşte de a răspunde afirmativ
chemărilor din adâncul de întuneric al oceanului de egoism. Ea ne face să
mergem înainte, neîncrezători în ce este în noi şi sub noi. Nu ne lasă nici o
clipă să ne oprim. Prin căinţă Dumnezeu nu ne lasă să ne
mulţumim cu ceea ce am ajuns să fim, ci ne cheamă mereu mai departe; ba mai
mult, nu ne lasă în bezna egoismului, ci ne cheamă la largul solidarităţii în
dragoste.
Heidegger
spune că omul e mereu lansat înaintea sa prin grijă. El nu e îngrădit în clipa prezentă, ci în fiecare clipă îşi ia înainte, se devansează prin grijă, are
orizontul viitorului deschis. Dar Heidegger n-a arătat că e grijă şi grijă. E o
grijă egoistă, prin care omul se preocupă cu anticipare de cele trebuincioase
egotismului său. E o grijă care ne rostogoleşte mai departe în egoism. E grija
care nu ne duce în mod real mai departe, ci ne mişcă în
cercul închis al intereselor noastre. E grija cea lumească,
grija egoistă, care e considerată de creştinism un păcat, întrucât ne angajează
toată atenţia şi nu ne mai putem gândi la infinitul
adevărat al transcendentului.
Dar e şi o grijă de a scăpa de egoism, o grijă
nu de menţinere în viaţa aceasta închisă, prin moarte, ci a mântuirii pe planul
veşniciei. E o grijă în favorul egoismului şi o altă grijă, de a topi în noi
egoismul. Grija aceasta din urmă priveşte nu numai
înainte, ci şi înapoi. Dar nu priveşte înapoi pentru a uita de prezent şi de
viitor, pentru a încremeni ca soţia lui Lot, ci pentru a
contribui la topirea reziduurilor egoismului aşezat în trecut în calea noastră,
ca astfel să putem să lucrăm în viitor mai bine, să putem înainta de fapt. Faţa acestei griji, întoarsă înapoi pentru a
înlătura piedicile adunate de egoism în calea viitorului, este căinţa. Mai
bine zis, căinţa priveşte şi înapoi, cu regret pentru manifestările şi deprinderile
egoiste, dar şi înainte, cu hotărârea de a nu mai sluji lor. Prin ea îmbrăţişăm
deodată trecutul, prezentul şi viitorul, făcând
din privirea spre trecut o forţă pentru viitor. Dar viitorul ni se
dezvăluie ca înaintând tot mai mult spre
tărâmul de lumină al împărăţiei dragostei, deci spre tot mai multă dragoste
faţă de Dumnezeu şi de semenii noştri. Grija de
mine însumi, cu care se ocupă Heidegger, se transformă într-o grijă de a iubi
pe Dumnezeu şi pe alţii, într-o grijă faţă de Dumnezeu şi de semeni. Iată cum căinţa îmbrăţişează nu numai
trecutul, prezentul şi viitorul, ci şi pe semeni, cu îmbrăţişarea unei tot mai
depline atenţii, a unei tot mai depline iubiri. Căinţa înaintează încet,
dar cu încordare, în tărâmurile dragostei, după imaginea plină de poezie şi de
lumină a sfântului Isaac Sirul. Iar dacă-i aşa, căinţa nu este o chestiune de
viaţă particulară, ci una care interesează în cel mai înalt grad destinul
obştesc al colectivităţii. Ea poate contribui în mare măsură la realizarea unei
lumi mai înfrăţite, dacă ea mistuie treptat egoismul şi sporeşte cheagul dragostei.
Ea poate contribui în măsură însemnată la înfăptuirea unei solidarităţi reale,
lăuntrice şi durabile între mădularele colectivităţii umane.
Căinţa deci nu este o îndeletnicire exclusivă a
bătrânilor. Ea este desigur şi a lor. Dar dinamismul ei creator pentru viaţă, puterea de continuă depăşire ce o dă ea
oricui, o arată ca având un rost cu totul special şi cu mult mai
însemnat pentru cel tânăr. Bătrânul se căieşte pentru a se duce detaşat de
păcate în faţa lui Dumnezeu, dar tânărul se căieşte şi
pentru a se realiza cum se cuvine în viaţă. Şi se poate realiza astfel numai
depăşindu-se continuu. Propriu-zis numai aşa poate ajunge la adevărata
realizare a tuturor posibilităţilor sale. Un tânăr care nu tinde la continua depăşire, un tânăr care duce o existenţă statută; e
mai degrabă un bătrân decât un tânăr. Tinereţea prin definiţie tinde la mai
mult, la o continuă ascensiune. Dar această
depăşire necontenită nu se poate realiza fără o nemulţumire faţă de nivelul la
care s-a ajuns. Şi nu ajunge o
nemulţumire teoretică, ci una împreunată cu suferinţă. Dar aceasta e căinţa.
Pocăinţa ca Taină
(spovedania, mărturisirea)
E cazul însă să ne întrebăm în ce raport stă această căinţă permanentă cu pocăinţa, ca Taină. De obicei, Sfinţii Părinţi li zic celei dintâi pocăinţă propriu-zis, celei de a doua, mărturisire.
De aici urmează că cea dintâi e o pregătire
durabilă pentru cea de a doua şi o prefigurare a efectelor celei dintâi. Prin
căinţa permanentă ne pregătim pentru pocăinţa ca Taină, precum pocăinţa ca Taină trebuie să ne îndemne la pocăinţa
permanentă. Dacă Dumnezeu ne-a lăsat pocăinţa ca Taină, evident că nu ne putem duce la ea nepregătiţi sau
numai cu o reamintire scurtă a păcatelor în ultimele clipe, sau
chiar zile. Câte din cuvintele şi faptele noastre nu le uităm de
obicei! Am risca să nu ne mai reamintim
nici de gândurile, de cuvintele şi de faptele păcătoase, dacă n-am stărui asupra
lor prin căinţă îndată ce s-au produs şi dacă
n-am reveni mereu asupra lor cu regret. În
pocăinţa ca Taină aruncăm din noi efectiv gunoiul de care ne-am
desolidarizat, de care ne-am detaşat, dar care e încă tot în noi, după ce l-am
desprins treptat de pe sufletul nostru. Ieşirea cu el în faţa duhovnicului e necesară pentru ca să
experiem mai acut socoteala ce trebuie să o dăm lui
Dumnezeu ca subiect suprem ce nu se identifică cu lăuntrul nostru. Spovedania e
necesară pentru acceptarea din partea noastră a celei mai accentuate simţiri de
umilinţă şi pentru a ne da seama că scăparea noastră de păcat, atârnă de
sprijinul, de ajutorul ce ni-l dă semenul, că suntem avizaţi de el, că această eliberare este o
operă a comuniunii, depăşind individualismul în care stă la pândă mândria. Prin
spovedanie ne punem în situaţia smerită de ucenici ce primim o
învăţătură. Prin ea dăm prilejul să auzim o judecată obiectivă, externă asupra
faptelor noastre, nepovârnită nici pe panta cruţării, nici pe a condamnării,
cum ni se întâmplă nouă aproape totdeauna, când suntem numai noi, cu lăuntrul
nostru.
Chiar dacă n-am ajuns la o desăvârşită detaşare
lăuntrică a noastră de gândurile păcătoase, atunci când mergem la duhovnic,
darea lor la iveală ne eliberează de ele.
Lacrimile
Sfinţii Părinţi pun în legătură cu căinţa
lacrimile. De fapt darul, lacrimilor devine îmbelşugat pe treptele mai înalte
ale vieţii duhovniceşti, dar întrucât pocăinţa
fiind permanentă, se intensifică şi ea pe treptele mai înalte, nu e
greşit ca lacrimile să fie considerate ca stând într-o legătura specială
cu pocăinţa. Apoi ele nu trebuie să lipsească nici din pocăinţa începătoare, deşi e mare deosebire între lacrimile fricii de la început şi lacrimile iubirii de pe treptele superioare.
Lacrimile sunt dovada că
pocăinţa a răzbit învârtoşarea sufletului, provocată de păcătuirea îndelungată. Ele duc cu ea tina muiată după
ce a curăţit-o de pe geamul sufletului, deschizându-i acestuia iar perspectiva spre Dumnezeu şi spre
semeni şi scoţându-l dintre zidurile de păcat şi de împietrire ale egoismului.
Ele se ivesc după ce pocăinţa a reuşit să străpungă inima,
făcând-o simţitoare şi s-o frângă, făcând-o iarăşi moale, după ce se
învârtoşase prin îmbibarea cimentului patimilor în ea. Lacrimile redau
transparenţa ei, ca să se poată vedea prin ea subiectul uman şi ca subiectul însuşi să poată vedea prin ea (prin inimă) cerul. Lacrimile spală ochii şi-i
fac frumoşi, pentru că spală inima şi o fac transparentă,
frumoasă şi nevinovată.
Cele mai subtile analize ale plânsului şi ale
tuturor varietăţilor lui ni le-a dat Ioan Scărarul în treaptă a VII-a a operei
sale. Dăm câteva caracterizări ale lacrimilor după Ioan Scărarul, În general, el zice : «Precum consumă focul trestia, aşa curaţă
lacrima orice pată văzută şi spirituală ». Dar după el, sunt mai multe feluri
de lacrimi: «de la fire, de la Dumnezeu şi de la protrivnic
; sau de laudă, din pricina slavei deşarte, din pricini de curvie, din iubire,
din amintirea morţii şi din alte multe pricini ». Noi,
scuturându-ne de toate prin frica
de Dumnezeu, să ne câştigăm lacrimile curate şi neviclene ale gândului la
moarte (la Judecata de apoi),
căci nu este în ele înşelare sau închipuire de sine, ci ele aduc mai degrabă
curăţirea şi propăşirea în iubirea de Dumnezeu, spălarea păcatelor şi
eliberarea de patimi. Nu e de mirare să înceapă
plânsul cu lacrimi bune şi să sfârşească la lacrimi rele. Dar e lucru vrednic
de laudă să înceapă de la cele contrare sau naturale, şi să ajungă la cele
duhovniceşti. De aceea «nu te încrede izvoarelor tale înainte de desăvârşita curăţie. Căci nu trebuie crezut vinul de îndată ce a fost turnat din teasc (presă) în butoi». «Cel ce călătoreşte în plâns necontenit după Dumnezeu nu
încetează a fi în fiecare zi în sărbătoare, precum cel ce e în continuă
sărbătoare cu trupul va fi luat în primire de plânsul neîncetat».
Lacrimile alungă râsul. «Fii ca un împărat în inima ta, şezând pe tronul înalt al
smereniei tale şi poruncind râsului: «Du-te» şi se duce, şi plânsului cel dulce : «Vino» şi vine, şi
slugii noastre, tiranului trup : «Fă aceasta» şi face. Dacă cineva a îmbrăcat
plânsul ca pe o haină de nuntă fericită şi plină de har,
acela a cunoscut râsul duhovnicesc al
sufletului». Plânsul pe treptele superioare nu mai e un plâns al ochilor
trupeşti. «Desfiinţează păcatul şi e de prisos lacrima îndurerată a ochilor
sensibili. În Adam n-a fost lacrima înainte de cădere, precum nici după înviere
nu va mai fi, odată ce a fost desfiinţat păcatul» (Ioan Scărarul).
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu