5. ÎNFRÂNAREA
Un filozof romăn (Lucian Blaga) a emis ideea că fiinţa umană este prevăzută cu un
frâu prin însăşi constituţia sa, ca să nu se înalţe prea sus şi să pericliteze suveranitatea
Marelui Anonim din vârful existenţei. Învăţătura creştină
recunoaşte şi ea utilitatea unei frâne. Dar frâna aceasta şi-o impune fiinţa
noastră în mod liber; ea nu e o forţă căreia îi este supusă în mod fatal. Şi
rostul ei nu este să împiedice fiinţa noastră de a se înălţa spre fiinţa absolută, ci dimpotrivă de a o dezlega de lanţurile care o reţin din acest
avânt. În concepţia creştină, Dumnezeu nu Se teme să-l ridice pe om până la
împărtăşire de propria Sa fiinţă, până la îndumnezeirea lui. Căci omul,
chiar dacă devine dumnezeu, este numai dumnezeu
după har prin însuşi faptul că are
fiinţa creată, şi ca atare nu periclitează niciodată suveranitatea fiinţei
divine (care
este creatorul).
Înfrânarea,
exercitată liber de omul credincios, nu e înfrânare
din urcuşul spre Dumnezeu, ci din depărtarea de rele, având rostul să-l
ferească pe om de scufundarea totală în lume. Desigur
lumea, ca zidire a lui Dumnezeu, îşi are rostul ei pozitiv. Ea are să ne ajute în
urcuşul spre Dumnezeu. Raţiunile divine ce iradiază din ea o umplu de o lumină şi
de o transparentă, care dau o perspectivă infinită înţelegerii noastre. Orice
lucru, prin sensul lui niciodată epuizat, prin rostul lui niciodată deplin
desluşit, în ansamblul universului, trebuie să dea mereu de meditat raţiunii
noastre şi să o înalţe dincolo de acel lucru. Orice lucru, prin infinitul sensului şi prin înrădăcinarea lui în
infinit, prin legăturile lui, de nesfârşită complexitate, cu sensurile tuturor
lucrurilor, este un mister. Cu atât mai mult, persoana unui semen al
nostru, care niciodată nu poate încăpea într-o formulă raţională închisă, care
nu se poate niciodată epuiza în comunicarea ei şi în setea ei de cunoaştere şi
de iubire. Cât de mult nu ne ajută un semen al nostru să ne ridicăm spre
infinitul de taine prin înţelesurile interminabile din el; cât de mult nu ne
fortifică în urcuşul nostru spiritual prin negrăitele şi nesfârşitele puteri de
încurajare, de încredere, ce iradiază din el!
Lumea
lucrurilor şi persoanelor e menită astfel să fie scară spre Dumnezeu, sprijin
în urcuşul spre El.
Dar prin patimi, omul
ia lumii această adâncime luminoasă, această transparenţă ce merge până în infinit. În loc să mai fie «orizont
de mistere», lumea devine un conţinut material consumabil, un zid impenetrabil,
nestrăbătut de nici o lumină de dincolo. De fapt patimile trupeşti — lăcomia
pântecelui, iubirea de avuţie, curvia — nu mai reţin din
lucruri şi din persoane decât ceea ce-i material, ceea ce poate satisface pofta
trupului nostru ; iar mânia, întristarea, slava
deşartă se explică tot din această reducere a lucrurilor la aspectul lor util
trupului şi mărginit. Lucrurile nu mai sunt decât ceva ce se mănâncă, sau dau
alte înlesniri şi plăceri trupului: îl duc repede, îi dau mirosuri şi gusturi
plăcute, îi prezintă un aspect material lucios, îi oferă o odihnă comodă; iar persoana semenului e un trup, care poate
trezi plăceri trupului nostru, sau un cuantum de cai putere, utilizabil ca unealtă pentru producţia de bunuri plăcute trupului. Lucrurile şi
persoanele nu mai cuprind decât ceea ce cade imediat sub simţuri şi nimic
dincolo de simţuri. Ele au devenit opace. Lumea a devenit unilaterală, săracă, fără reliefuri de alt ordin decât cel sensibil. Păcatul împotriva lui
Dumnezeu,
Spiritul creator, e şi un păcat împotriva lumii.
Dar această
prefacere a lucrurilor în simple bunuri de consum şi această reducere a persoanelor la aspectul de obiecte, în loc de a-l face pe om
mai liber, mai suveran în mijlocul lumii, 1-a făcut sclavul ei, căci 1-a făcut
sclavul poftelor trupeşti crescute peste orice măsură, încât frâna pe care creştinismul îl îndeamnă pe om să o pună în
funcţiune este revendicarea, din partea spiritului din om, a
drepturilor sale faţă de impulsurile inferioare care l-au copleşit. Prin înfrânarea care limitează patimile, omul restabileşte conducerea şi
libertatea spiritului în sine însuşi. Dar prin aceasta, trezeşte în sine
factorul care vede în lume şi altceva decât obiecte care satisfac aceste
patimi. Prin înfrânare omul alungă de pe lume valul de
întuneric şi-i redă iarăşi însuşirea de transparent al infinitului. Deci
nu un dispreţ de lume se manifestă în înfrânare, ci voinţa unei descoperiri a
întregii măreţii a lumii; înfrânarea nu
e o întoarcere de la lume peste tot, pentru a căuta pe Dumnezeu, ci o
întoarcere de la o lume îngustă şi îngroşată de patimi, pentru a găsi o lume
transparentă care devine ea însăşi
oglindă a lui Dumnezeu şi scară către El.
Propriu-zis între lumea adevărată şi Dumnezeu
nu e un raport de excludere reciprocă. Dar ca
metodă prealabilă pentru găsirea lumii adevărate e folositoare întoarcerea de la
lume, de la lumea căzută prin vina omului sub vraja răului, de la lumea care-şi
aşteaptă şi ea oftând eliberarea.
Aci
de fapt se despart cele două drumuri ale creştinilor ortodocşi, după etapa
credinţei, a fricii de Dumnezeu şi a pocăinţei ce le-au parcurs împreună. Acum
monahii apucă pe un drum, creştinii din lume pe altul.
Monahii apucă pe drumul mai sigur, mai radical,
mai scurt.
-
Ei ştiu că patimile se instalează în fiinţa umană şi deci omul ar trebui
să dea lupta înfrânării cu sine însuşi.
-
Dar mai ştiu că voinţa acestuia
este slăbită de aceste patimi şi e mai bine să-i fie uşurată lupta cu ele, luându-le
ocazia de a se naşte şi stârni, adică luându-le materia care le face
să se formeze şi să se aprindă.
De aceea ei aleg ieşirea din lume. Prin aceasta retează de la început orice putinţă de naştere şi de stârnire
a patimii. Toată problema pentru ei de aici
înainte este să persiste în această retragere, căci pofta lipsită vreme
îndelungată de materia care s-o satisfacă, sau de prelungirea în faptă, se
vestejeşte şi nu mai duce la patimă, sau o slăbeşte.
Drumul celorlalţi creştini e mai prelungit şi
mai puţin sigur, dar nu e exclus să ajungă şi unii din ei pe vârful sfinţeniei;
sau în orice caz chiar dacă nu ajunge până acolo, orice creştin e dator să se
silească spre un anumit progres spiritual. Iar de acest progres ţine şi o anumită înfrânare. Creştinii în lume nu pot, desigur, să practice
o înfrânare radicală ca monahii, dar pot practica şi ei o anumită cumpătare,
care, sporind, cu vremea să ajungă la înfrânarea monahală. Ei merg mai încet, dar
pot ajunge aproape tot până acolo. Dacă
le lipsesc ostenelile din proprie iniţiativă, cele de voie, Dumnezeu
compensează lipsa acelora prin plusul de necazuri ce le aduc asupra lor,
greutăţile şi datoriile vieţii, fără voie. Dacă le primesc pe acestea cu
răbdare, pot să se purifice de patimi, aproape ca şi monahii. Dacă înfrânarea este o virtute mai mult a monahilor, răbdarea este mai mult a mirenilor, deşi nici unii
nici alţii nu trebuie să uite cu totul de virtutea celorlalţi.
Ruperea de lume a monahilor este întărită prin
trei voturi:
1.
votul sărăciei,
2.
al castităţii şi
3.
al ascultării.
Prin acestea, ei se obligă să persiste toată viaţa în această renunţare la împătimirea de lume, adică în
înfrânare. În ele se concentrează
de fapt promisiunea de a se înfrâna, nu numai de la cele opt patimi, ci şi de
la tot ce le poate prilejui :
-
prin votul sărăciei ei se obligă să
se înfrâneze nu numai de la iubirea de
avuţii, ci chiar de la orice posesiune care le poate fi un prilej spre
pofta de avuţie. Tot odată prin acest vot monahii se ţin la adăpost de putinţa externă a lăcomiei pântecelui,
fiind lipsiţi de mijloace.
-
Prin votul castităţii se obligă nu numai de la înfrânarea de la curvie,
ci şi de la legătura conjugală care-i poate stârni la curvie.
-
Iar prin votul
ascultării se obligă nu numai la înfrânarea de
la mândrie, ci şi de la dreptul de a-şi
spune părerea atunci când socotesc că văd lucrurile mai just, căci
şi aceasta poate fi un prilej de stârnire a mândriei.
Important !!!
Ascultarea este, printre altele, şi înfrânarea de la dreptul de a-ţi spune părerea atunci când socoteşti că vezi lucrurile mai just căci
şi aceasta poate fi un prilej de stârnire a mândriei.
|
Tăindu-şi lăcomia pântecelui, patima curviei, a
iubirii de bani, a mândriei, ei îşi taie implicit şi patima
mâniei şi a întristării, care sunt susţinute de acelea.
Deci monahul, dând aceste voturi şi
observându-le cu stricteţe, trebuie să se înfrâneze în mod radical de la
fiecare patimă în parte. Şi anume de la şapte din ele :
1.
iubirea de arginţi,
2.
curvia,
3.
mânia,
4.
întristarea,
5.
lenea,
6.
slava deşartă,
7.
mândria,
şi chiar şi de la ceea ce le poate prilejui.
În privinţa mâncărurilor însă nu i se cere o renunţare radicală, nici măcar o împuţinare exagerată,
ci numai o cumpătare. Monahul trebuie
să fugă numai de îmbuibare, de ceea ce este peste măsură, ba chiar
de săturare,
sculându-se de la masă puţin înainte
de a se fi săturat. Dar în privinţa
cantităţilor, şi a felurilor de mâncare nu se dă o regulă uniformă,
căci cei mai debili trebuie să se hrănească mai bine, iar cei mai plini de
vitalitate, mai puţin. Principiul e ca
mâncarea să susţină trupul ca unealtă de lucru duhovnicesc, deci
să nu devină o piedică, nici prin debilitate, nici prin prea mult must în el.
În general, toţi Părinţii recomandă monahilor mâncarea de post şi din când în când
ajunări sau reţineri totale de la mâncări. Mâncările de post au şi ele
rostul de a slăbi puterea nereţinută a poftei, care face din om un rob, şi-i ia
putinţa de a vedea şi altceva în cele ce le mănâncă, decât materia de consumat.
Prin slăbirea poftei, mâncarea devine un act în care e prezentă şi reflexia, şi gândul la Dumnezeu. Raţiunea nu mai e
slujitoare la dispoziţia poftei, ci redobândeşte rolul de conducătoare.
În jurul actului mâncării se coboară o lumină duhovnicească; nu mai e un act
iraţional, închis în întuneric.
Dar postul mai înseamnă şi un act de preamărire
a lui Dumnezeu, pentru că este un act de înfrânare a propriului egoism, crescut
prin poftele spirituale şi trupeşti, în aşa măsură încât nu mai încape nimeni
de noi, nici chiar Dumnezeu, dându-ne iluzia, şi trăind astfel, de parcă numai
persoana noastră ar exista şi parcă pentru ea ar fi
toate. Omul suferă o buhăiala monstruoasă a eu-lui, căci extinderea lui egoistă
nu e o adevărată creştere, ci o umflare bolnăvicioasă, care vrea să se întindă
peste toţi şi toate. Ea e produsă prin convergenţa
tuturor patimilor, e manifestarea lucrărilor tuturor microbilor spirituali
sălăşluiţi în eu-l nostru. Postul e antidotul împotriva acestei extensiuni patologice a poftelor şi a egoismului. El e adunarea smerită a eu-lui în
sine, dar prin transparenţa sa vede
pe Dumnezeu şi se umple de viaţa consistentă a lui Dumnezeu. Aceasta e creşterea duhului din om, din Duhul
dumnezeiesc. Numai în Dumnezeu şi din Dumnezeu cel infinit poate creşte omul
spiritual şi în armonie cu toţi şi cu toate. Dar egoistul, vrând să crească în
afara lui Dumnezeu şi a relaţiilor iubitoare cu semenii, creşte numai în
aparenţă şi pentru scurtă vreme.
Postul
cu trupul este el însuşi un act de creştere spirituală. Este o încordare a voinţei şi o
reaşezare a domniei spiritului asupra trupului. În concepţia creştină, în
special ortodoxă, sufletul şi trupul nu-şi trăiesc viaţa izolat, ci în situaţie
normală sufletul trebuie să spiritualizeze trupul
şi trupul să fie mediul de lucrare a spiritului.
Dar Sfinţii Părinţi scot în relief, ca efect al
postului, pe lângă slăbirea celorlalte pofte ale trupului, în chip deosebit, păstrarea neprihănirii. Mai ales
tinerilor le este necesar postul. «Trupul tânăr, spune Marcu Ascetul, îngrăşat
cu felurite mâncări şi băuturi de vin e ca un porc gata de junghiere. Sufletul
lui e junghiat de fapt de aprinderea plăcerilor trupeşti, iar mintea e robită de fierberea poftelor rele, neputând să se împotrivească plăcerilor
trupului. Căci îngrămădirea sângelui pricinuieşte împrăştierea duhului. Mai
ales băutura de vin nici să n-o miroase tinereţea, ca nu
cumva prin focul îndoit, născut din lucrarea patimii din lăuntru şi din băutura
de vin, să i se înfierbânte peste măsură dorul de plăcere al trupului şi să
alunge de la sine plăcerea duhovnicească a durerii, născută din
străpungerile inimii, şi să aducă în aceasta întunecare şi împietrire.
Ba, de dragul plăcerii duhovniceşti, tinereţea nici la săturare
de apă să nu se gândească. Căci puţinătatea apei ajută foarte mult la sporirea în neprihănire».
Părinţii recomandă o înfrânare necontenită de
la toate patimile. Deşi înfrânarea de la lăcomia pântecelui este aceea care
uşurează înfrânarea de la celelalte, nu trebuie să neglijăm pe niciuna, pentru
că patimile
sunt oarecum un întreg, un balaur căruia
tăindu-i un cap, scoate altul la iveală.
Mai subtilă e patima slavei deşarte. Ea e prezentă adeseori chiar
când ni se pare că suntem eliberaţi de patimi. Ea creşte chiar pe locul unde au
fost tăiate altele, hrănindu-se cu sângele lor. Ea răsare chiar pe marginea
umilinţei şi în general pe marginea oricărei virtuţi.
Luptând împotriva patimilor, le micşorăm treptat. Sfântul Maxim Mărturisitorul
fixează patru trepte ale acestui progres (n.c. cele patru
nepătimiri):
1.
Oprirea manifestărilor lor în fapte păcătoase. Obţinerea
nepăcătuirii cu fapta este prima nepătimire.
2.
Scăparea de gândurile pătimaşe aduse de pofte în conştiinţă. Biruinţa asupra lor ne
aduce a doua nepătimire. Lipsind acestea nu se poate trece la fapte.
3.
A treia treaptă constă în a
face pofta
noastră naturală să nu se mai mişte spre patimi. Prin aceasta se obţine
a treia nepătimire.
4.
A patra treaptă e înlăturarea din
minte a oricăror închipuiri sensibile peste tot. Aceasta duce la a
patra nepătimire.
Nemaivenind acestea în minte, nu mai pot coborî în subconştient, ca să mişte pofta spre
patimă.
Desigur, nepătimirea din urmă nu ne este
idealul final, ci după ea trebuie să ajungem
în stare să primim în noi icoanele lucrurilor fără să se mai nască în noi nici
o patimă. Aceasta se întâmplă când prin ele - se fac străvezii
raţiunile lor dumnezeieşti. De abia după aceasta mintea se uneşte cu Dumnezeu
într-o stare mai presus de rugăciune (Isaac Sirul,
Cuv. XXXII).
Schema aceasta a luptei nu vine în contrazicere
cu ceea ce spuneam mai înainte, că momentul decisiv în desfăşurarea patimii
este asentimentul ce-l dă raţiunea unei patimi şi deci
aici trebuie dată lupta de la început, nu pe urmă, când e pe cale să treacă
acest gând în faptă. La începutul vieţii noastre duhovniceşti nu obţinem
dintr-o dată succesul în această etapă. Dar chiar dacă am
pierdut lupta acolo, putem opri trecerea păcatului
în faptă, prin diferite mijloace, dintre care unul principal este să fi luat
măsuri ca să ne lipsească prilejul sau, materia ispitei. Iar monahul a luat
aceste măsuri în mod radical prin ieşirea din lume. Chiar dacă persistă numai în această stare, a obţinut prima ţintă. Dar
el este deocamdată numai un monah extern. Ca
să devină un monah intern, duhovnicesc, trebuie să ajungă cel puţin la
curăţirea de gândurile pătimaşe, adică să fie în stare să-şi oprească mintea de a-şi da asentimentul
la
patima stârnită în conştiinţă. Odată ajuns aici, nepătimirea primei
trepte se va menţine de la sine, nu prin mijloace externe ci în
mod artificial. De observat însă că lupta pentru aceasta a doua
nepătimire nu e separată cu totul de cea dintâi, deşi îşi are şi o fază proprie
a ei, căci cine se menţine cu stăruinţă în nepăcătuirea cu fapta slăbeşte şi
gândul păcatului. Vrând nevrând, el făureşte şi argumente pentru nepăcătuirea
cu fapta şi aceste argumente slăbesc argumentele care susţin gândul ispitelor
în conştiinţă. Tot aşa se întâmplă şi cu nepătimirea a treia, obţinându-se în parte
prin stăruinţa în prima şi în a doua. Căci prin ocolirea
îndelungată a păcatului cu fapta şi prin slăbirea gândului la păcat, se
vestejeşte treptat şi tendinţa poftei după patimă.
Dar de înfrânarea de la gândurile păcătoase ne
vom ocupa într-un capitol special, iar de slăbirea poftei şi a mâniei ne vom
ocupa în parte în capitolul despre răbdarea necazurilor, iar în parte în acest
capitol, ceva mai încolo, în legătură cu alte osteneli ale monahului.
Aici ne vom ocupa puţin cu anumite înfrânări de la păcatul cu lucrul.
Retragerea din lume nu-l scuteşte pe monah de
continuarea efortului de a se înfrâna de la păcatul cu lucrul. Căci deşi a ieşit din lume, n-a putut ieşi cu
totul. În parte lumea merge cu el; el rămâne şi acolo un In-der-Welt-sein, cum ar spune Heidegger. De pildă, el duce cu sine necesitatea de a mânca,
iar aceasta îi impune o continua înfrânare ca să nu devină
lacom. Dar pe lângă aceasta el poate fi mândru, adică încrezut în succesele
dobândite prin eforturile sale de curăţire, sau poate fi leneş, chiar în cea
mai completă retragere. Pe lângă aceasta el trebuie să petreacă într-o obşte monahală, dacă nu tot timpul, cel
puţin multă vreme după retragerea din lume, pentru a învăţa anumite înfrânări de
la alţii şi pentru a se deprinde în ascultare şi smerenie. Dar acolo este expus nu numai la patimile amintite, ci şi la primejdia de a
se mânia, de a bârfi, de a flecări, de a minţi. Mânia şi bârfeala ţin de ură
faţă de aproapele ; flecăreala, de lene ;
iar minciuna, când nu e bârfeală a
altuia, e scuza a lenei proprii, sau lauda de sine, cum poate fi
pe de altă parte flecăreala.
Aci ne vom opri puţin asupra înfrânării de la
-
bârfeală,
-
flecăreală,
-
minciună şi
-
somn prea mult,
ca fapte externe păcătoase.
De mânie şi mândrie ca
mişcări pătimaşe mai lăuntrice va fi vorba mai încolo.
Bârfeala
«Bârfeala
este puiul urii. Ea făţăreşte iubirea. Am auzit pe unii bârfind şi m-am
uimit, căci aceşti lucrători ai răului spuneau, în apărarea faptei
lor, că fac aceasta din iubire şi grijă pentru cel bârfit. De
zici că-l iubeşti, roagă-te pentru el, uitând, nu-l săpa. Căci acesta e modul primit de Domnul. Iuda a fost în ceata apostolilor,
iar tâlharul în ceata ucigaşilor şi într-o clipă
şi-au schimbat locurile. Nu te sfii de cel ce bârfeşte pe aproapele, ci mai
degrabă zi: «încetează, frate, eu în fiecare zi păcătuiesc, deci cum îl voi
judeca pe acela?» Precum e de străin focul de apă, aşa e de străin
gândul de a judeca, de cel ce vrea să se pocăiască. Chiar de vezi pe cineva păcătuind în ceasul morţii, nu-l judeca căci judecata Lui
Dumnezeu nu e descoperită oamenilor. Unii au făcut păcate mari la arătare, dar
au făcut lucruri şi mai mari în ascuns. Cu ce judecată veţi
judeca, cu aceeaşi veţi fi judecaţi, adică în cele ce-l bârfim
pe aproapele, în acelea vom cădea... Contabilii ageri şi exacţi ai greşelilor
aproapelui cad în aceeaşi patimă; fiindcă nu au avut în grijă şi în amintire deplină şi stabilă greşalele lor. Căci dacă
cineva îşi priveşte amănunţit păcatele sale, sfâşiind valul iubirii de sine, nu
va mai avea grijă de nimic altceva în viaţă, socotind că nu-i ajunge timpul
nici pentru a-şi plânge pe ale sale, chiar de ar trăi o sută de ani şi chiar
dacă ar vedea pornind din ochii săi tot Iordanul transformat în lacrimi.
Dracii sau ne îndeamnă să păcătuim, sau, nepăcătuind,
să judecăm pe cei ce păcătuiesc, ca prin păcatul al doilea să ne
spurce cu primul, ucigaşii! Precum părerea de sine, chiar fără altă patimă,
poate pierde pe om, tot aşa judecarea acelora, în sine, chiar singura, ne poate
pierde» (Ioan
Scărarul).
Precum toate înfrânările, fie ele chiar şi
numai de la manifestările păcătoase externe, nu sunt numai acţiuni negative, ci
au efecte pozitive şi lăuntrice, aşa şi înfrânarea de la bârfeală face sufletul să se concentreze asupra sa într-o meditaţie la aplecările
şi scăderile proprii.
Flecăreala
De vorba
multă, Ioan Scărarul zice că e
«semnul slavei deşarte, care se manifestă prin
ea». Ea e «dovada ignoranţei, uşa bârfelii, pedagog spre neseriozitate, sluga
minciunii, pierzătoarea umilinţei, pricinuitoarea minciunii,
înainte-mergătoarea somnului», iar tăcerea are virtuţile contrarii.
«Cel ce şi-a cunoscut greşalele îşi ţine limba, iar vorbareţul încă nu s-a
cunoscut pe sine. Prietenul tăcerii se apropie de Dumnezeu şi vorbind în ascuns
cu El primeşte lumina de la Dumnezeu». Precum prin patimile
trupeşti omul caută în afară, spre lume, golindu-se de spirit, tot aşa vorba
multă e undiţa prin care slava deşartă umblă după lauda oamenilor,
deci e tot o robire a omului faţă de cele din afară.
Minciuna
«Minciuna e
fiica făţărniciei», spune tot Ioan Scărarul.
Dar precum toate patimile se deosebesc în vătămările ce le pricinuiesc, tot aşa
şi minciuna. Căci alta este
judecata ce şi-o atrage cel ce minte
de frica judecăţii şi alta, cel ce
minte fără să-l ameninţe un pericol; alta, cel ce minte pentru voluptate ; alta, cel ce minte să stârnească râsul celor
de faţă şi alta, cel ce minte ţesând intrigi împotriva aproapelui, ca să-i facă rău.
Copilul nu cunoaşte minciuna,
nici sufletul golit de răutate. Cel înveselit de vin spune adevărul în toate,
iar cel îmbătat de frângerea inimii nu va putea minţi».
Somnul prea mult
Monahii trebuie să se înfrâneze şi de la somnul
prea mult, silindu-se la priveghere. Somnul leneveşte spiritul, îi slăbeşte
puterile de autodisciplinare, de
concentrare, de stăpânire asupra trupului. Iar privegherea
e semnul unei biruinţe a voinţei. Ea ţine încordată atenţia minţii
la gândurile din ea şi face să izvorască în inimă
înţelegeri tot mai înalte. Sfântul Isaac Sirul spune: «Pe
monahul ce stăruie în priveghere să nu-l socoteşti purtător de trup. Lucrul
acesta tine cu adevărat de treapta îngerească. Sufletul
care se osteneşte vieţuind în priveghere şi împodobindu-se cu ea are ochi de
heruvim, ca să se aţintească şi să caute pururea la priveliştea cerească» (Cuv.
XXIX, ed. Spetsieri, p. 123).
Peste tot, Părinţii cer monahilor pe lângă
multele înfrânări de la păcătuirea cu fapta, un şir de osteneli.
Astfel, pe lângă
-
privegheri,
-
lecturi sfinte,
-
recomandă starea
în priveghere îndelungată,
-
culcatul pe jos,
-
diferite lucrări corporale.
Prin acestea se vestejeşte pofta. Acestea împreună
cu toată gama de înfrânări constituie ostenelile sau chinurile de bunăvoie,
asumate din proprie iniţiativă.
O altă înfrânare externă care se recomandă în scrisul ascetic constă în închiderea
simţurilor dinspre lucrurile din afară (n.c. retragerea din lume şi
evitarea contactului cu ea), mai ales la început,
până nu ne-am deprins să biruim mişcările pătimaşe din noi şi cu deosebire în
momentele când simţim că e pe cale de a se stârni o asemenea mişcare. Dacă n-am trage atunci
perdelele peste geamurile simţurilor, ne-ar fi cu neputinţă să înfrânăm o
oarecare poftă de a trece la faptă.
Desigur, după ce s-a eliberat cineva cu totul de patimi, acela poate privi spre
lucrurile din afară şi e bine să privească pentru a desprinde din ele raţiunile
divine. Numai cât timp e neexperimentat, cât e prunc
duhovniceşte, trebuie să se ferească de privirea lucrurilor .
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu