3. FRICA DE DUMNEZEU ŞI GÂNDUL LA JUDECATĂ
(n.c. gândul că, neurmând Calea lui Dumnezeu – poruncile – nu vom avea
parte de bucuria sfăntă de a fi primiţi în Împărăţia cerurilor, ca tărâm al
desăvârşirii)
Sporind, credinţa devine frică de Dumnezeu. Pe de o parte, nu credinţa
se naşte din frica de Dumnezeu, ci frica, din credinţă. Căci ca să-ţi fie
frică de El, trebuie să crezi în El. Pe de alta, credinţa nu se poate dezvolta
fără ca să treacă prin frică sau, poate, ajutată chiar de
la început de frică (Fapte 2, 37).
Şi tot
sufletul era cuprins de teamă, căci multe minuni şi semne se făceau în
Ierusalim de către apostoli şi mare frică îi stăpânea pe toţi.
Credinţa nu e nici la început pur teoretică, ci
are, prin frica ce o însoţeşte, un caracter existenţial. O credinţă ce n-a a ajuns la frică sau nu e însoţită de la început
de frică, nu şi-a câştigat o eficienţă îndestulătoare pentru pornirea la
fapte.
Frica
de Dumnezeu este opusul fricii de lume. Ea
are rostul să copleşească frica de lume. Frica de durerile şi de strâmtorările
lumii ne face să ne aruncăm cu toată nesocotinţa după plăcerile ei şi după
situaţiile prospere care ne pot cruţa de eventuale strâmtorări. Frica de lume ne
leagă de lume, ne face să ascultăm de ea şi să nu dăm ascultare chemării mai
înalte a lui Dumnezeu, care ni se face prin credinţă. De aceea forţa de
atracţie a lumii, manifestată nu numai prin împătimirea de plăcerile lumii, ci
şi prin frica de lume, trebuie contracarată printr-o frică şi
mai mare : prin frica de Dumnezeu. Căci nefiind în stare de la început să
simţim bucuriile de care ne va face parte Dumnezeu, deci neputând fi dezlipiţi
prin ele de lume, trebuie să fim dezlipiţi de lume printr-un act de putere, de
înspăimântare, prin o frică mai mare, prin cea de
Dumnezeu. De aceea scriitorii duhovniceşti deosebesc două feluri de frică de Dumnezeu:
-
frica de robi, adică frica de pedeapsa Lui, şi
-
frica din iubire, frica de a
nu ne lipsi de bunătatea Lui.
Prima e a începătorilor, a doua, a celor
progresaţi. Dar nici frica de Dumnezeu începătoare nu e numai slăbiciune, ci şi
o mare putere de a înfrunta frica de lume, care e numai slăbiciune şi robie,
total lipsită de libertate. Frica de lume o pătimim, ea ne stăpâneşte prin
slăbirea voinţei noastre. Frica de Dumnezeu e o forţă care întăreşte voinţa
noastră, care ne face factori activi, în loc de marionete pasive. Chiar şi în
ea e o putere de la Dumnezeu.
Heidegger deosebeşte între
-
frica «de ceva din lume»
(Furcht) şi
-
frica de golul lumii
peste tot, adică de existenţa
în lume, care este simţită ca
ameninţând în orice clipă, cu platitudinea şi cu nimicnicia ei, modalitatea
unei trăiri proprii, care face transparentă
fiecăruia intimitatea sa
(Angst).
Dar omul căzut în forma
cenuşie de existenţă nu mai ştie de frica de platitudine (Angst). Aceasta
izbucneşte câteodată în conştiinţa lui, ca o scurtă revelaţie a intimităţii ce
se vede înecată şi vrea să se salveze. Omul s-a dezobişnuit atât de mult de
privirea intimităţii sale în faţă şi de o existenţă proprie,
deosebită de clişeele comune, încât se sperie de asemenea revelaţii şi se
aruncă şi mai mult în platitudine. Aceasta e frica (Furcht) de ceva din lume,
sau e frica de a pierde ceva din lume. E frica de a nu pierde prilejurile de
plăcere, care l-ar putea întoarce la intimitatea sa, la trăirea prin sine
însuşi, lipsit de sprijinul comod al lumii.
În această teorie găsim, într-o formă mai
rezervată, trei adevăruri care coincid în fond cu învăţătura creştină despre
frică :
-
întâi, că viaţa pământească a
omului este însoţită inevitabil de o frică;
-
al doilea, că prin frica
aceasta fiinţei umane i s-a dat un scut împotriva primejdiei de a fi înecată de
lume ,
-
al treilea, că omul a
pervertit această frică ce trebuia să-l păzească de lume şi să-l lege de
Dumnezeu, izvorul existenţei autentice, concentrate în intimitatea spiritului,
prefăcând-o într-o frică de-a nu fi lipsit cumva de lume, de existenţa în orizontul cenuşiu al lumii, într-o frică de a
fi dezlipit de lume, de a vieţui ca fiinţă spirituală.
Frica de Dumnezeu ce se naşte din credinţa în
El ar fi o reînviorare a fricii primordiale, proprie fricii spirituale a
omului, o reînviorare a lui «Angst», în terminologia lui Heidegger. Totuşi, în
starea primordială nu era numai această frică a
omului, de a se pierde prin desprinderea de Dumnezeu, ci şi o frică unită cu încrederea în El.
Desigur, Heidegger s-a ferit de a socoti că
«Angst» e frica de Dumnezeu, ci a socotit-o frica de lume, dar nu frica de a nu
pierde lumea, ci frica de a se pierde în lume ,
nu o teamă care-l atrage pe om spre lume, că «Furcht», ci una care-l
pune în gardă faţă de nimicnicia ei. Dar noi socotim că frica primordială şi
fundamentală a fiinţei umane, de a cădea în automatismul păcatului, al
patimilor, al lumii, nu s-ar putea explica fără sentimentul că el e răspunzător
pentru păstrarea şi dezvoltarea caracterului său spiritual. Iar sentimentul acestei responsabilităţi, conştiinţa că va avea să dea seama
pentru aceasta cădere în braţele lumii, nu s-ar putea explica fără să existe un
for superior tot de caracter spiritual, de care atârnă.
Dacă ar fi numai omul cu lumea, neavând să dea nimănui socoteală de asimilarea
sa completă cu lumea, frica omului de această perspectivă ar fi cu totul
inexplicabilă. În frica de a se confunda în lume (Angst), se revelează omului
caracterul său de fiinţă spirituală, făcută pentru legarea de Dumnezeu, Care-l
poate salva că fiinţă spirituală.
Frica de păcat prin alipire la lume este în fond frica de
Dumnezeu. Dacă prin credinţă ni se dăruieşte un început de evidenţă a prezenţei lui Dumnezeu, prin frică ni se sporeşte
revelarea acestei evidenţe şi acest spor îl simţim ca o forţă atât de puternică încât e în stare să înmoaie
sau să rupă toate legăturile care ne înlănţuiesc de lume : împătimirea, frica,
grija lumească. Dumnezeu, Care ne revelează puterea Sa în frică, ne face să ne temem de a cădea în braţele păcatului, sau ale lumii , ne face să nu ne fie frică de a pierde prilejurile de fericire în lume. Frica de Dumnezeu copleşeşte
frica de lume, aceea de a nu o pierde. Ea promovează dimpotrivă frica că ne
putem pierde în lume, prin alipirea la ea ; ea ne dă frica
de lume în acest al doilea sens ne dă frica de lume ca de un pericol pentru
existenţa noastră adevărată şi eternă.
În frica de Dumnezeu deci se
manifestă conştiinţa destinului nostru etern de a nu ne asimila cu lumea. Se manifestă conştiinţa despre nimicnicia cu care ne ameninţă lumea ; conştiinţa că lumea contravine destinului nostru etern, asigurat
de trăirea prin intimitatea proprie.
Aşadar în frica de Dumnezeu ni se revelează
conştiinţa unei autorităţi, constituită de o realitate superioară nouă, nu
inferioară, cum e lumea, conştiinţa unei autorităţi pe care nu o putem
nesocoti. Nu putem face orice, nu ne putem scufunda în lume, pentru că simţim
opreliştea din partea unui for căruia avem să-i dăm socoteală.
De fapt, în frica de a păcătui, în frica de a
cădea în braţele lumii, care e una cu frica de Dumnezeu, nu avem conştiinţa
unei primejdii imediate, ci a unei primejdii viitoare, şi anume a unui rău care ne va apasa existenţa la infinit. De
altfel însăşi frica adâncă din firea
omului, de a nu se pierde în lume (Angst) e o frică de un rău infinit. De aici şi infinitatea ei. Nu ne
temem că prin căderea în valurile lumii, vom dispărea propriu-zis, ci că
existenţa noastră va deveni pentru vecie insuportabilă. Dacă n-ar fi decât
lumea şi perspectiva pierderii totale în ea, n-ar exista acel «Angst», de care
vorbeşte Heidegger.
De aici, conştiinţa că urmările căderii noastre
nu se vor arăta în toată gravitatea lor decât de-abia după ce vom trece pe
planul vieţii veşnice. De aceea frica de
Dumnezeu e o frică de judecata Lui, care va pecetlui
pentru veci soarta noastră; e frica de judecata din urmă şi de chinurile unei
veşnice existente neautentice, nedepline (n. c. este frica de a nu
avea parte de bucuria deplină a Împărăţiei cerurilor).
În acest sens frica
de Dumnezeu este nedezlipită
de gândul la judecata din urmă. Asceza răsăriteană
ne recomandă neîncetat să medităm la judecata din urmă, pentru ca să sporească
în noi frica de Dumnezeu, prin care evităm păcatul.
Precum credinţa, sporind prin virtuţile ce
răsar din ea, încearcă anumite transformări, aşa şi frica persistă şi ea pe
treptele mai înalte ale vieţii duhovniceşti, dar se înnobilează. Sfântul Maxim,
aducând la unison locurile Epistolei lui Ioan 4, 13 şi Ps. 34, 10, spune:
«Frica este de două feluri:
-
una curată, iar
-
alta necurată.
Astfel,
frica ce se naşte din aşteptarea pedepsei pentru greşeli, având drept pricină a
naşterii ei păcatul, întrucât nu e curată, nu va rămâne totdeauna, ci va
dispărea împreună cu păcatul.
Dar
frica curata care stăruie într-una, chiar fără amintirea păcatelor, nu va
înceta niciodată, fiindcă este fiinţială. Ea ţine
oarecum de raportul lui Dumnezeu cu făptura, ca Unul
ce-Şi face vădită slava Sa care e mai presus de toată împărăţia şi puterea».
Unii scriitori duhovniceşti
recomandă şi gândul la moarte, ca mijloc de purificare de patimi. Dar este
vădit că nu moartea în sine sperie pe un credincios adevărat, ci judecata Iui
Dumnezeu, care urmează morţii. Perspectiva unei
morţi definitive şi totale nu întreţine în om frica, ci cel mult o plictiseală
pentru lipsa de sens a existenţei. Numai întrucât moartea aduce după ea sau cu
ea judecată şi o viaţă eternă, se pune preţ şi pe gândul la moarte. Gândul la
moartea în sine e şi el însă de ajutor cel puţin la începători, întrucât aduce
în faţa sufletului nimicnicia lumii şi a făgăduinţelor ei. Ioan Scărarul îi
închină acestui gând un capitol întreg între cele treizeci ale «Scării» sale.
«Precum pâinea este cea mai trebuincioasă dintre mâncări, zice
el, aşa gândul la moarte e cel mai necesar dintre toate lucrurile. Gândul la
moarte naşte în cei ce vieţuiesc în mijlocul lumii osteneli şi deprinderi
cuvioase, mai bine zis dispreţul plăcerilor; iar în cei retraşi din zgomot,
lepădarea grijilor, rugăciune continuă şi paza minţii... Semnul adevărat al celor ce cugetă în simţirea inimii la moarte, este neîmpătimirea de
bunăvoie faţă de toată zidirea şi părăsirea totală a voii proprii.
Gândul la moarte este moarte zilnică, gândul la sfârşit este un suspin de
fiecare ceas. Cei ce au acest gând, mărind necontenit frica prin frică, nu se odihnesc până nu-şi consumă şi însăşi puterea
oaselor. Dar să fim încredinţaţi că şi ea este un dar al lui Dumnezeu; căci
altfel, cum se face că aflându-ne chiar lângă morminte rămân unii dintre noi
fără lacrimi şi învârtoşaţi ?».
Gândul la moarte şi la judecată face mai frecvent gândul la Dumnezeu, cu care a început întărirea
credinţei, sporind astfel meditaţia lăuntrică. Sau frica şi gândul la moarte nu
sunt decât gândul la Dumnezeu, asociat cu conştiinţa păcatelor proprii şi cu
teama de judecată.
HEIDEGGER MARTIN (1889-1976) -
filosof german, unul din fondatorii existenţialismului. La temelia filosofiei sale H. pune noţiunea de existenţă şi problema sensului existenţei, care poate fi inţeles dezvăluind existenţa umană. H. afirmă că cea mai esenţială trăsătură a existenţei este timpul, fiindcă ontologic existenţa omului este vremelnică, finită. Anume trăirea caracterului temporal al existenţei sale, concentrarea atenţiei spre viitor, spre inexistenţă ii atribuie personalităţii o existenţă autentică. Experienţa spirituală a personalităţii, care simte irepetabilitatea sa, caracterul momentan al existenţei sale şi inevitabilitatea morţii şi-au găsit expresie la om, după H., in aşa noţiuni ca frica, conştiinţa, vina, grija ş.a. H. afirmă că existenţa nu poate fi percepută, ea poate fi numai ascultată. Existenţa trăieşte prin limbă, limba e casa existenţei. In condiţiile tehnicizării, limba devine mijlocul de transmitere a informaţiei şi in felul acesta moare ca limbă autentică, ca ultimul fir, care-l leagă pe om şi cultura lui cu existenţa. De aceea sarcina intregii omeniri constă in a se concentra asupra limbii, care continuă să trăiască in primul rind in operele poeţilor. Spre sfirşitul activităţii sale H. inclină spre contemplarea mistică a existenţei, afirmind imposibilitatea inţelegerii raţionale a ei. Op.pr.: ”Existenţă şi timp”; “Kant şi problema metafizicii”; “Introducere in metafizică”.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu