Marea taină
a iubirii este unirea pe care ea o realizează între cei ce se iubesc, fără
desfiinţarea lor ca subiecte libere. Legătura stabilită de iubire nu constă
numai în faptul că cei ce se iubesc cugetă cu plăcere unul la altul, aşadar în
orientarea intenţiei fiecăruia spre celălalt, ci în faptul că fiecare îl
primeşte pe celălalt în sine.
Între cei
ce se iubesc nu este separaţie. Pe de altă parte, ar fi simplist să concepem
iubirea numai ca o comunicare de energie de la unul la altul, precum ar fi cu
totul greşit să fie considerată ca o identificare de eu-ri. Energia care se
comunică de la unul la altul în cei ce se iubesc nu are un caracter fizic şi nu
se comunică în forma în care se comunică energiile fizice. Într-un anumit sens,
cel iubit nu-şi trimite numai o energie în fiinţa celui iubitor, ci pe sine
însuşi întreg, fără să înceteze de a rămâne şi în sine. E o proiectare a
fiinţei sale întregi prin energia sa în
sufletul celui iubitor. Iar chipul celui iubit nu se impune silnic, ci e primit
şi păstrat cu bucurie, e absorbit mai bine zis de cel iubitor, încât nu ştii
care trimite odată cu chipul său mai multă energie de la sine la celălalt: cel
iubit sau cel ce iubeşte.
Desigur această
reciprocă comunicare de energie are loc altfel
între doi oameni, ca între Dumnezeu şi om. Aici în primul rând
Dumnezeu îşi trimite energia în om. Iar erosul divin coborând în om îl face pe
acesta să absoarbă proiecţia chipului lui Dumnezeu în sine. Dar nu e mai puţin
adevărat că energia divină, odată comunicată omului, aceasta se întoarce spre
Dumnezeu şi în această întoarcere a ei ea îmbracă forma afecţiunii subiectului
uman, trezită de energia divină. Căci nu numai Dumnezeu iubeşte pe om, ci şi
omul Îl iubeşte pe urmă pe Dumnezeu, sau îşi trimite şi el spre Dumnezeu o energie
proprie, sau energia divină îmbrăcată şi imprimată de intenţionalitatea şi
afecţiunea subiectului propriu. Dacă, după cum zice Ioan Scărarul, faţa celui
iubit ne preface în întregime după chipul ei şi ne umple faţa noastră de
bucurie şi de farmec, înseamnă că o energie a lui e trimisă în noi şi lucrează
asupra noastră, dar nu în mod fizic sau subconştient, ci prin voia, afecţiunea
şi conştiinţa noastră, uşurate însă de energia aceea, ce lucrează mai adânc în
noi.
Această
lucrare a chipului fiinţei iubite absorbit de fiinţa iubitoare şi vice-versa a
fost observată şi descrisă insistent de Ludwig Binswanger . El numeşte această
absorbire a chipului iubit şi transformarea pe care o provoacă: imaginaţie sau
închipuire în sensul etimologic al cuvintelor. Imaginaţia aceasta nu este o
simplă fantezie sau iluzie, fără obiect real, ci primirea în suflet a chipului unei
fiinţe reale, o legătură intimă între două fiinţe ce se iubesc. Chipul fiinţei
iubite sau iubitoare primit în mine îl trăiesc ca pe o adevărată susţinere sau
întemeiere a vieţii mele.
Dar
Binswanger nu se mulţumeşte cu constatarea acestui fapt al iubirii
«imaginative», al bucuriei de a avea chipul fiinţei iubite mereu în cuget, ci
caută şi o explicaţie a ei. Iar explicaţia o găseşte într-o unire fundamentală,
realizată între persoanele ce se iubesc. Noi am văzut că pe Dumnezeu Îl experiem în rugăciune ca subiect absolut suveran. Ca subiect suveran
experiem şi pe orice semen al nostru, cum ne experiem şi subiectul nostru. Nici
subiectul nostru, nici al semenului nu poate fi captat, cuprins, subordonat,
făcut obiect. Dar dacă subiectul semenului nu-l pot capta, ceea ce se întâmplă mai ales în iubire, când nici nu încerc aşa ceva, deci nu-i pot anula
suveranitatea, în iubire eu totuşi îl experiez ca dăruit mie; eu nu mă simt pe
mine ca un ins singuratic în opoziţie cu el, sau pe el în opoziţie cu mine,
căci dacă ar fi aşa, legătura dragostei ar fi ruptă. În iubire eu nu mă trăiesc
numai pe mine sau numai prin mine, ci şi pe semen sau prin semen, fără ca el să
înceteze de a fi un subiect independent de mine. Aceasta înseamnă totuşi că
nu-l am ca obiect al meu, ca parte a individualităţii mele, ci în legătură
liberă cu mine, nu ca al meu, ci ca al nostru. Subiectul lui îmi este dat, sau
mi se descoperă că fiindu-mi dat, ca şi subiectul meu, într-o existenţă
suverană, dar totuşi ţinând de existenţa mea, trăit la un loc cu existenţa mea.
El îmi devine mai intim decât orice lucru pe care îl posed, îl simt pătruns mai
adânc în mine decât orice, iar eu pătrund în el mai mult ca orice lucru pe care îl are. E mai deplină intimitatea între mine şi el decât între mine şi orice
lucru posedat, dar totuşi nu-l posed ca pe un lucru, nu-l pot reduce la ceva
stăpânit de «eu-l» propriu şi nu pot dispune singur de el.
Dacă tu mi
te dăruieşti liber şi fără a înceta de a fi suveran, nesubordonat mie ca
obiect, iar eu mă dăruiesc ţie la fel, înseamnă că nici eu, nici tu nu devenim
proprietatea exclusivă a unuia, ci eu sunt al tău fără a înceta să fiu şi al
meu şi tu eşti al meu fără a-ţi pierde libertatea, fără a înceta să fii şi al
tău. Eu sunt adică al nostru şi tu eşti al nostru. Propriu-zis nici eu nici tu
nu suntem ai noştri în sens de obiecte comune, ci eu şi tu ne experiem ca o
unitate de subiecte libere, atât de legate, încât nu se pot despărţi, ca o
unitate trăită de fiecare din două subiecte, subiectul tău fiindu-mi tot aşa de
intim, de necesar ca şi al meu, ba chiar constituind pentru mine, sau pentru
subiectul meu centrul de preocupare şi izvorul de trăire, aşa cum subiectul meu
constituie pentru tine un asemenea centru şi izvor.
Suntem doi
într-o unitate, fiecare privind la celălalt. Tu îmi eşti necesar mie, ţii de
existenţa mea, fără a fi încorporat în eu-l meu, şi eu, de existenţa ta, fără a
fi încorporat în tine. Îmi eşti necesar mie, nu
pentru ca să te fac subordonatul şi slujitorul meu, nu pentru că aş simţi
necesitatea unui astfel de subordonat şi slujitor, ci pentru a-mi fi tu mie
centrul meu de preocupare şi de slujire. Îmi eşti
necesar ca subiect autonom, nu ca un obiect subordonat. îmi eşti necesar pentru
a înlocui grija de mine, cu grija de tine, pentru a te pune în
locul eu-lui meu. Atât de intim îmi devii, atât de una cu mine, atât de mult te
atrag în centrul existenţei mele, încât îmi substitui eu-l meu. Tu ţii locul
eu-lui meu, ţii în mine locul persoanei prime, păstrându-te independent de
mine. Sfântul Maxim Mărturisitorul zice : «Prin iubire
fiecare atrage pe semenul său atât de mult la sine în intenţiile sale şi-l
preferă sieşi, pe cât îl respingea înainte şi se prefera pe sine». În acelaşi timp, tu faci la fel cu mine şi în aceasta se manifestă
independenţa subiectului tău faţă de mine, întregind tocmai prin aceasta
fericirea mea. E o substituire de eu-ri. Locul eu-lui meu l-ai luat tu şi locul
eu-lui tău în tine l-am luat eu, prin voinţa ta, nu prin constrângerea mea.
Dar tu ai luat locul eu-lui meu în mine rămânând autonom, deci propriu-zis
nu e o absorbire a ta în mine, ci o ieşire a mea din mine, o trăire a mea nu în
jurul eu-lui propriu, ci în jurul tău, ca şi o trăire a ta în jurul meu. Eu nu
experiez numai trăirea ta în jurul meu, ci şi pe a mea în jurul tău. întrucât
centrul trăirii mele nu mai sunt eu, ci tu, te experiez pe tine ca centru, dar
întrucât centrul trăirii tale sunt eu, valoarea mea este recompensată prin
tine, încât prin mine experiez valoarea ta, dar în acelaşi timp prin tine îmi
vine la conştiinţă şi valoarea mea ; astfel chiar despre mine, ca valoare, ştiu
prin tine, sau pe mine mă am în adâncimea proprie, prin tine. Conştiinţa de
mine e nedezlipită de conştiinţa de tine, de conştiinţa de «noi».
Dionisie
Areopagitul spune despre iubirea ca ieşire din sine : «Iubirea dumnezeiască
este extatică ; ea nu permite celor ce se iubesc să fie ai lor înşişi, ci ai
celor pe care îi iubesc... De aici vine că marele Pavel, cuprins de iubirea
dumnezeiască şi de puterea ei extatică, a rostit aceste cuvinte inspirate de
Dumnezeu : «Nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăieşte
în mine» (Gal. 3, 20). Prin iubire este afară de el însuşi şi
pierdut în Dumnezeu, după propria sa expresiune, nemaitrăind propria sa viaţă,
ci viaţa suveran scumpă a Celui iubit».
Propriu-zis
nici eu nu-ţi aparţin ţie, nici tu mie, ci amândoi unui «noi» comun. Eu mă depăşesc pe mine în legătura de iubire cu tine, nu mai sunt închis
în mine, ci oarecum între mine şi tine, sunt ieşit din cercul proprietăţii
mele, ca şi tu din cercul proprietăţii tale, creăm o unitate care nu se mai
reduce la proprietatea unui singur eu, a mea sau a ta, şi totuşi nu e în afară
de noi amândoi. Nu e vorba nici de a ne avea pe noi amândoi într-o proprietate
comună, cum putem avea diferite obiecte în comun, ci aşa cum eu-l meu singular
e mai presus de calitatea de proprietate a mea, dar totuşi îl trăiesc, aşa
eu-rile noastre sunt mai presus de o proprietate individuală sau comună, dar le
trăim în comun; şi eu şi tu trăim din unitatea celor două subiecte, fără ca
acestea să înceteze de a fi două; eu trăiesc pe «noi» şi tu, pe «noi». De aceea
raportul meu cu tine nu se poate exprima ca încorporare a ta în mine, sau a mea
în tine, ci ca «întâlnire», ca ieşire a mea din mine şi a ta din tine ; eu stau
deschis în faţa ta şi tu deschis în faţa mea. Această reciprocă deschidere e şi
o reciprocă apartenenţă şi libertate în acelaşi timp. Eu nu pot exista fără să
te trăiesc pe tine, şi nici tu, fără să mă trăieşti pe mine. Eu cresc spiritual
trăindu-te pe tine, iar tu la fel. E o întregire a mea prin tine şi a ta, prin
mine.
Eu am
nevoie să-ţi comunic ţie anumite sensuri şi dacă tu asculţi cu înţelegere,
câştig şi eu o nouă înţelegere a lor. Eu câştig în adâncime, îmi devin
transparent ca subiect prin faptul că pătrund în adâncimea subiectului tău, sau
prin faptul că tu deschizi liber adâncimile tale. Tu eşti nădejdea şi tăria
mea, eu sunt nădejdea şi tăria ta. Chiar prin faptul că te ştii nădejdea şi
tăria mea, te întăreşti, şi eu la fel, chiar prin faptul că mă ştiu nădejdea şi
tăria ta. Apartenenţa mea şi a ta unui «noi» comun face ca, atunci când tu strigi după ajutorul meu, eu să simt că ceva ce ţine de
mine e în suferinţă, iar dacă te lovesc pe tine mă împuţinez şi mă păgubesc pe
mine de ceva cu mult mai esenţial decât dacă aş pierde un bun care e exclusiv
al meu. Poate de aceea zice francezul «partir c'est mourir un peu». Plecând de
lângă tine, mor întrucâtva, precum mori şi tu când pleci de lingă mine. Aşa se explică sentimentul acut al mustrării conştiinţei
pentru răul ce l-am făcut altora şi răspunderea ce o simt pentru semeni.
Numai faptul că în dragoste mi se revelează apartenenţa ta în cercul existenţei
mele, ca parte a lui «noi», al unei realităţi comune căreia îi aparţin şi eu şi
tu, şi numai faptul că în acest «noi» fără de care nu pot exista în mod normal,
eu am rolul de a primi de la tine, precum tu ai rolul de a primi de la mine,
explică acel lucru pe care-l simt ca o adevărată minune : că tu mă iubeşti pe
mine. Fiecare subiect înţelege de ce iubeşte pe altul, căci vede în acela o
serie de însuşiri şi de ajutoare, simte că fără el n-ar putea trăi. Dar nu
înţelege uşor de ce îl iubeşte altul pe el, întrucât în dragostea altuia faţă
de sine el însuşi îşi pare fără preţ, neinteresant fără adâncimi. Nimenea nu-şi
poate da seama cât de mult valorează el pentru altul, dar îşi dă seama cât
valorează altul pentru el.
Acesta e
reversul mândriei şi al părerii de sine. Aci se revelează faptul că nimeni nu se poate mulţumi cu sine fără altul, că
existenţa sa devine bogată şi adâncă prin altul. Trăind
exclusiv în mine, existenta mi se sleieşte de orice conţinut. Binswanger
citează pentru acest fenomen următoarele cuvinte din Jean Paul, care vede
minunea principală nu în a iubi, ci în faptul de «a fi iubit» : «Iubirea cu care
ne primeşte bunătatea celuilalt este ceva atât de tainic, încât noi nu putem
pătrunde în înţelesul ei, pentru că nu putem împărtăşi ideea bună ce şi-o face
acela despre eu-l nostru ; noi nu înţelegem cum ne poate iubi acela, dar ne
împăcăm cu aceasta, dacă ne gândim că celălalt din partea sa înţelege tot aşa
de puţin dragostea noastră faţă de el».
De aceea
dragostea creştină e împreunată cu smerenia. Într-un chip analog cu Jean Paul, Dostoievski pune pe Markel, unul din
personajele sale, să întrebe pe servitori: «Iubiţii mei, bunii mei, de ce mă
slujiţi ? De se va milostivi Dumnezeu de mine şi mă va lăsa să trăiesc, vă voi
sluji şi eu pe voi, căci fiecare trebuie să slujească altora».
Cu atât mai
greu ne e să înţelegem taina iubirii lui Dumnezeu faţă de noi şi dorinţa lui
Dumnezeu de a-I răspunde cu iubirea noastră. E uluitoare valoarea ce ne-a dat-o
Dumnezeu. Iubirea e dovada existenţei noastre eterne şi mijlocul desăvârşirii
noastre.
Uneori
sentimentul acesta al lipsei noastre de importanţă ne face să pregetăm a dărui
un cuvânt de apreciere cuiva care ni se pare cu mult mai presus de noi ca să
aibă nevoie de el, alteori adresăm semenilor cuvinte grele, socotind că ele nu
pot avea nici un ecou serios în ei. Dar pe urmă aflăm cu uimire cât de mult a
durut pe cineva lipsa unui cuvânt bun din partea noastră, sau rostirea unui
cuvânt rău la adresa lui.
S-ar părea,
la prima vedere, că ceea ce ne determină la această întrelăsare de a acorda
atenţia noastră unor persoane ce ni se par superioare este aceeaşi smerenie
care trebuie să întovărăşească dragostea noastră. Dar smerenia adevărată nu
pregetă de a acorda altora toată atenţia ; sentimentul puţinătăţii proprii,
fiind copleşit de sentimentul valorii altora, trebuie să ne facă să uităm de
puţina importanţă ce o pot avea cuvintele şi atenţiile noastre, şi să-i acordăm
altuia toată atenţia fără să ne mai gândim la noi, ci exclusiv la el. Iubirea e
şi în acest sens o depăşire de sine.
Simţirea
smerită a acestei puţinătăţi a propriei persoane nu exclude însă o creştere
proprie prin dragostea semenului. Eu simt că, dacă aş trăi prin mine însumi în
afara legăturii de iubire cu cineva, n-aş fi nimic, dar în această legătură eu
cresc, însă tot plusul pe care-l experiez îl reduc la el. Vom vedea că acelaşi
sentiment îl am atunci când cresc în dragostea de Dumnezeu.
Dragostea
se realizează deci atunci când se întâlnesc într-o trăire reciprocă deplină
două subiecte în calitatea lor de subiecte, adică fără să se reducă reciproc la
starea de obiecte, ci descoperindu-se la maximum, ca subiecte, dar cu toate
acestea dăruindu-se reciproc şi întru toată libertatea. Iubirea e pătrunderea reciprocă a două subiecte în intimitatea lor, mai
mult ca întrepătrunderea între un subiect şi un lucru, fără ca să înceteze a fi
suverane şi autonome. Prin iubire pătrunzi în intimitatea unui semen, în
sâmburele fiinţei lui, mai mult decât pătrunzi în fiinţa unui obiect, chiar
dacă-l asimilezi prin mâncare. Îl pătrunzi
fără să-l nimiceşti sau împuţinezi, ci, dimpotrivă, dându-i ocazia să crească.
De aceea iubirea e suprema unire şi promovare reciprocă şi, tocmai de aceea,
suprema cale de cunoaştere în care semenul nu e pasiv, ci mai liber ca în orice
altă stare sau relaţie. Cu cât îl iubesc mai mult, cu atât mi se descoperă mai
mult. Subiectul uman poate actualiza o astfel de legătură cu orice subiect când
a luat cunoştinţă de el prin mijlocirea simţurilor. Deci virtual el e într-o
astfel de legătură şi e chemat spre actualizarea ei cu oricine. Dar putinţa acestei legături de a se actualiza e mai mult
sau mai puţin înăbuşită prin încercarea subiectelor de a se reduce reciproc la
starea de obiecte, sau prin lipsa de atenţie cu care un subiect trece pe lângă
altul. Mândria, patimile egoiste atrofiază legătura normală pe care o
virtualitate firească din noi o cere dezvoltată în orice ins. Când
dezvoltăm însă această legătură sau ne descoperim în ea, ne plasăm fiecare
neasemănat mai mult în interiorul celuilalt decât înainte, dar şi în interiorul
propriu. Acum se realizează şi ne devine transparentă propria adâncime şi
adâncimea semenului. Ea ne revelează, ne dă un plus considerabil de realitate.
Celălalt ni se revelează ca având o adâncime uluitoare, o bogăţie nebănuită.
Dar ceea ce e ciudat e că acest plus nu poate fi definit exact. Pe câtă vreme
rămânând în contactul superficial cu semenul, când marea bogăţie a subiectului
lui ne este acoperită, putem formula în concepte definite anumite însuşiri ale
lui şi tindem să-l definim exact, iar descoperirea subiectului lui ne pune,
dimpotrivă, într-o legătură cu un plus neasemănat mai mare, dar imposibil de
precizat, în esenţa lui, în concepte.
Iubirea e
un uriaş plus de cunoaştere, producând în acelaşi timp un uriaş plus de viaţă
în cel iubit şi în cel ce iubeşte, dezvoltând la maximum fiinţa lui şi a mea.
Dar această cunoaştere nu poate fi captată în concepte. Aci ni se descoperă tot
sensul «imaginaţiei» lui Binswanger. Dându-mi seama printr-o experienţă directă
că în subiectul semenului se cuprinde o bogăţie ce nu poate fi delimitată în
concepte, mă ajut de imaginaţie pentru tot plusul din el, experiat, dar
necaptat în concepte.
Imaginaţia
aceasta are multiple temeiuri de adevăr. În primul rând subiectul fiecăruia
ascunde virtualităţi indefinite, care pot fi puse în valoare prin iubire. De
aceea aceste virtualităţi le sesizează tot numai cel ce-l iubeşte. Aceasta, în
primul rând, pentru că el surprinde în manifestările voluntare şi în vibraţiile
lui sufleteşti o mulţime de nuanţe care revelează latenţe neobservate de
privirea piezişă sau superficială a celor ce-i sunt ostili sau indiferenţi. În
al doilea rând, pentru că cel ce iubeşte înfrumuseţează în mod real prin
dragostea sa fiecare trăsătură a celui iubit, nu numai pentru că proiectează de
la sine un văl de lumină peste ele, ci şi pentru că de fapt cel iubit, simţind
dragostea celuilalt, o trăieşte ca pe o putere ce scoate la iveală din
adâncurile sale tot ce e bun şi în acelaşi timp îl sporeşte considerabil; de
fapt prin dragostea noastră facem mai buni şi mai frumoşi pe alţii, precum ne
facem şi pe noi înşine. Iar în al treilea rând, cel ce iubeşte făureşte în sine
un chip de lumină al aceluia, iar faptul acesta se datoreşte fie în total
virtualităţilor ascunse în trăsăturile celui iubit, fie idealurilor spre care
aspiră în mod neştiut tendinţele celui ce iubeşte, fie faptului că e o sinteză
din aspiraţiile unuia şi din virtualităţile sesizate din celălalt, ceea ce-i
mai probabil.
În general,
imaginaţia e produsul unor forţe, al unor latenţe, al unor posibilităţi din
cuprinsul comun al celor doi, din cuprinsul lui «noi». Şi dacă cel ce şi le
imaginează crede puternic în ele, ceea ce se întâmplă în dragostea adevărată, forţa de la baza lor — în care e antrenată şi
voinţa, comunicându-se din cel ce iubeşte, celui iubit — îl face pe acesta să
se silească şi el spre actualizarea lor, făcând abstracţie de faptul că în el
lucrează şi chipul ideal pe care şi l-a făcut despre celălalt. Indefinitul atât
de bogat în latenţe al subiectului iubit, sau dualitatea îmbogăţită a
subiectelor ce se iubesc, cuprinde ca virtualităţi tot ce se exprimă prin
imaginaţia lor, iar forţa acestei imaginaţii care e forţa dragostei, dacă
dragostea e adevărată, adică statornică şi puternică, reuşeşte să actualizeze
acele latenţe în fiecare din ei. Astfel chipul celui iubit, idealizat de imaginaţia
celui ce iubeşte, devine o forţă model care preface pe cel iubit din zi în zi,
în vreme ce şi cel ce iubeşte actualizează tot mai mult chipul idealizat al
său, făurit de celălalt. Propriuzis între chipul meu idealizat de celălalt, şi
chipul lui idealizat de mine se produce prin comunicare reciprocă o fuziune şi
eu, prefăcându-mă după chipul idealizat al celuilalt, actualizez în acelaşi
timp chipul idealizat al meu care a început să devină chipul după care se
formează celălalt. Iar privind fiecare la celălalt, în lumina chipului reciproc
idealizat, de la o vreme a devenit fiecare foarte mult ca fiind chipul idealizat al celuilalt, căci privindu-l unul pe celălalt, fiecare
vede un chip idealizat al lui după care se modelează el însuşi. Se înţelege că
noul chip al amândurora nu poartă numai trăsăturile unuia sau altuia, ci e o
sinteză a amândurora, încât nu e o victorie egoistă a unui eu, ci a «noastră»
asupra egoismului meu şi al tău, şi o creştere a mea şi a ta.
Dacă ar
lipsi imaginaţia, chipul fiecăruia s-ar învârtoşa şi şi-ar pierde frumuseţea.
Imaginaţia e forţa prin care cel ce iubeşte scoate ca un scafandru, din bogăţia
indefinită a celui iubit, frumuseţi şi lumini şi transparenţe noi pe chipul
aceluia şi apoi pe chipul său, sau pe chipul comun şi în parte îl îmbogăţeşte
pe acela în mod real cu ele. Când imaginaţia se opreşte, s-a stins iubirea.
Forţa imaginaţiei e iubirea şi forţa iubirii este imaginaţia. Şi întrucât
iubirea e în contact cu o realitate adâncă, adevărată, imaginaţia are şi ea o bază
reală. Pe de altă parte, ele au o putere creatoare reală.
Dar putem
merge un pas şi mai departe în clarificarea întregii puteri a acestei
imaginaţii. Precum am văzut mai înainte, cel ce iubeşte, descoperind adâncurile
indefinite ale subiectului semenului, şi le descoperă şi pe ale sale, fără ca
aceasta să însemne că n-ar putea coborî şi prin sine în aceste adâncimi
proprii, desigur dacă nu e lipsit de iubirea de oameni în general, putere pe
care o poate avea însă numai dacă are iubirea faţă de Dumnezeu. Dar noi am
văzut că cel
ce coboară în adâncurile indefinite ale subiectului propriu adulmecă, în
legătură cu indefinitul propriu, şi infinitul divin.
Desigur,
calea pe care, în acest caz, subiectul coboară în adâncimile sale e calea
rugăciunii. Faţă de cel ce ar socoti că, admiţând o asemenea cale de coborâre
în adâncimile proprii, contrazicem afirmaţia noastră că fără iubirea altuia nu
putem să ne descoperim subiectul propriu, menţionăm că rugăciunea nu stă în
contrazicere cu calea dragostei, ci este şi ea o cale de creştere continuă în
dragoste. Căci înaintând prin rugăciunea lui Iisus, la rugăciunea mintală din
inimă, ceea ce ne susţine în acest efort e dragostea faţă de Iisus, care creşte
continuu, făcându-ne, printr-o imaginare spirituală
a chipului Său duhovnicesc, după chipul Său şi simţindu-l tot mai unit cu eu-l
propriu, într-un «noi» din care eu nu mai pot să ies fără primejdia pierderii
mele. Şi nu numai eu primesc în mine «Eu-l» lui Hristos, făcându-mă după
chipul Lui, ci şi «Eu-l» Lui primeşte eu-l meu în Sine, primeşte chiar trupul
meu în Sine, încât mă încadrează şi pe mine în simţurile Sale curate, în
faptele Sale curate. Astfel toţi cei ce credem devenim un «trup» cu El şi între
noi, fapt ce se va desăvârşi în viaţa viitoare.
Aceasta se
înfăptuieşte mai ales prin rugăciunea curată adresată lui Iisus. Iar cel ce
efectuează această substituire de eu-ri, între mine şi Hristos şi între toţi
cei uniţi cu Hristos, este Duhul Sfânt. El e Duhul acestei comuniuni. Căci e Duhul comuniunii şi în Sfânta Treime. Dar până
să fi ajuns la capacitatea unei astfel de rugăciuni care mă umple cu Hristos,
trebuie să fi crescut considerabil şi în dragostea de semeni şi în răstimpurile
de întrerupere a acestei rugăciuni trebuie să mă simt tot mai plin de dragostea
faţă de ei. Treptele urcuşului spiritual nu sunt aşa de separate precum le-am
descris mai înainte din motive metodologice, ci în acelaşi timp coexistă mai
multe şi cel ajuns pe o treaptă nu rămâne mereu pe ea, ci mai coboară şi pe
alta, deşi cu noi bogăţii duhovniceşti, fiind capabil să urce mai uşor pe cele
de pe care a coborât. Nu se poate afla cineva, cât trăieşte pe pământ, mereu în
rugăciune, sau mereu în simţirea unei iubiri actuale.
*
În
rândurile de mai sus am răspuns la cunoscuta întrebare: cum se autorevelează
eu-l nostru prin dragostea de altul, sau prin rugăciunea care nu e lipsită de
dragostea de altul ? Dar pentru că există şi opinia că nu dragostea e întâi, ci
autorevelarea, am voi să răspundem mai pe larg decât am făcut-o în rândurile de
mai sus, şi la întrebarea: dintre autorevelarea
eu-lui şi dragostea de altul, care primează? Kierkegaard a răspuns : întâi e
autorevelarea, de abia după aceea dragostea de alţii. «Cine nu se poate
revela sieşi nu poate iubi». Aceasta ar reieşi şi din faptul
că am aşezat întâi rugăciunea, ca mijloc de părăsire a lumii externe pentru
regăsirea eu-lui, urmând orientării ascetice a spiritualităţii ortodoxe.
Binswanger crede, dimpotrivă, că întâi este iubirea de alţii şi după ea vine
autorevelarea. El inversează sentinţa lui Kierkegaard declarând : «Cine nu
poate iubi nu se poate revela sieşi». Iubirea premerge autorevelarea. Căci «tu»
eşti cel ce înlături acele piedici din calea autorevelării. Binswanger alege
aşa de exclusiv calea din urmă, pentru că el se gândeşte mai ales la dragostea
dintre bărbat şi femeie, care e ajutată enorm şi de atracţia trupească şi care
poate cădea adeseori foarte uşor. El are deci în vedere dragostea naturală,
care nu are nevoie de rugăciune, de asceză pentru a se naşte în noi ca dar al
lui Dumnezeu.
Dar
dragostea adevărată faţă de orice semen, dragostea care nu cade niciodată, nu
se poate naşte fără rugăciune şi fără asceza purificatoare de patimi. E adevărat că fără descoperirea subiectului semenului în dragostea
adevărată nu ne descoperim nici noi toată adâncimea subiectului nostru, aşadar
nu atingem ultima desăvârşire în rugăciune ; dar nici fără rugăciune nu putem
dobândi deplina iubire de semeni. Credem că rugăciunea ca dragoste de Dumnezeu
şi dragostea de semeni progresează paralel şi într-o intercondiţionare. Dar
credinţa în Dumnezeu primează. Ea dă forţă voinţei de a iubi pe semeni, precum
ea susţine efortul nostru în rugăciune.
Socotim că
se descoperă pe sine cel ce iubeşte pe altul, ajutat şi de rugăciune, sau cel
înălţat la treapta rugăciunii mintale, ajutat şi de dragoste. Iar
descoperindu-şi indefinitul subiectului propriu, descoperă în legătură şi în
comunicare cu el şi infinitul divin. Aceasta cu atât mai mult, cu cât descoperă
şi în adâncurile semenului iubit şi în comunicare lăuntrică cu el infinitul
divin. Dacă-i aşa, «imaginaţia» dragostei îşi are o sursă infinită în
îmbrăcarea semenului cu trăsăturile celor mai ideale însuşiri, pentru că toate
şi le poate însuşi în mod actual semenul nostru, aflându-se în legătură cu
Hristos, fie direct, fie prin mine, care-l iubesc din legătura mea cu Hristos,
izvorul tuturor virtuţilor.
Acesta e
înţelesul deplin al imaginaţiei iubitoare. Dar infinitul care se deschide în
faţa dragostei nu este un infinit în continuitate de substanţă cu noi. E drept
că, în forma iubitoare a lui «noi», existenţa îşi găseşte un indefinit care se
revarsă în fiecare din cele două eu-ri ca o inundaţie de bucurie, ca o beţie
copleşitoare. Dar oricât de mult am simţi indefinitul subiectului semenului, ne
dăm totodată seama că aşa cum indefinitul nostru nu e totul, ci el stă în
legătură cu un izvor deosebit de el, şi infinit, tot aşa şi bogăţia semenului,
sau a comunităţii dintre noi îşi are un izvor deosebit de el, sau de «noi».
Altfel, comunitatea iubitoare nu durează, îşi epuizează repede izvorul de
susţinere. Dragostea ne pune în legătură pe «noi» cu infinitul, numai când
infinitul acesta e dumnezeiesc, când e deosebit ca natură de noi, deci când ni
se împărtăşeşte ca dar. În
comunitatea de iubire dintre mine şi un altul e de faţă şi Dumnezeu, fără ca
aceasta să însemne că iubirea de altul anticipează întâlnirea cu Dumnezeu.
Binswanger
socoteşte că infinitul dragostei e un infinit al naturii universale şi că
drumul spre întâlnirea cu acest absolut duce numai printr-un «tu» concret. De
aceea pentru el nu există un drum care întâi să ducă la Absolutul ca Persoană,
pentru că el nu se gândeşte la un Absolut-Persoană. Noi, creştinii, ce credem
în Absolutul-Persoană, socotim că ne putem întâlni întâi cu acest «Tu» absolut
şi abia El poate şi vrea să ne îndrepteze iubirea şi spre persoanele create
după chipul Lui.
Sentimentul
de plenitudine, de debordare, de beţie fericită, cum îi zic părinţii, îl trăim
de fapt şi noi în iubirea faţă de ceilalţi, cu atât mai mult cu cât comunicarea
iubirii porneşte şi din mine şi din semenul meu. Dar această plenitudine nu
poate avea ca izvor ultim o bază naturală universală. Numai Persoana supremă,
infinită, poate fi izvorul unei astfel de iubiri şi bucurii plenare. Căci îţi
dai seama că bucuria debordantă ce o are altul de tine şi voinţa nemărginită de
a te cuprinde întreg în sine nu i-o provoci numai tu cu relativitatea ta şi
nici nu poate porni numai din cuprinsul firii lui şi nu poate veni nici
dintr-un izvor impersonal. Celălalt se descoperă ţie şi tu, lui ca un dar al
Persoanei infinite. Deci şi bucuria unuia de altul e un dar de la Persoana
supremă de dincolo de tine şi de el, care prin el ţi Se dăruieşte ţie şi prin
tine, lui.
Convingerea
aceasta ţi-o întăreşte mai ales faptul că ea nu ţine decât câte o clipă. Dacă
totul ar veni din natură şi ar ţine de natură, ar trebui să ţină şi ar putea
dura permanent. Dar când o primim, parcă ni se topeşte fiinţa, parcă ni se
sparge, parcă am leşina dacă ar ţine mai mult şi ar spori în intensitate. Dacă
această bucurie spirituală s-ar naşte din cuprinsul firii, cu care suntem
conaturali, cum am mai experia incapacitatea noastră de a o trăi întreagă mai
mult timp în continuare, sau tot timpul ?
Timp mai
prelung putem să petrecem în beţia dragostei de Dumnezeu, la capătul rugăciunii
curate. Aceasta se explică întâi din faptul că rugăciunea îndelungată, cu
părăsirea formelor strâmte ale imaginilor şi
intereselor pentru obiectele limitate ale lumii, ne-a obişnuit cu «lărgirea
inimii», ca să cuprindă o bucurie ce debordează marginile ei. Desigur pe aceste
trepte culminante ale rugăciunii beţia dragostei nu apare ca un produs al
pregătirii prin rugăciune. Rugăciunea duce până la «oprirea» minţii din orice
activitate îndreptată spre ceea ce-i mărginit. Dar beţia dragostei de Dumnezeu
coboară dintr-odată de sus. Desigur, precum am mai văzut înainte, trebuie să
precizăm că în afară de această dragoste ca beţie spirituală, ca bucurie
debordantă, care exprimă totală absorbire a feţei tale în celălalt şi a feţei
celuilalt în tine, mai este şi o dragoste calmă, condusă de consideraţiuni
raţionale, ce creşte pe încetul. Aceasta e condiţie pregătitoare pentru
cealaltă. Şi aceasta o câştigi cu ajutorul harului lui Dumnezeu, dat la botez,
dar fără să se excludă eforturile tale. Cealaltă vine însă exclusiv de sus, nu
ca produsă de cea dinainte, însă totuşi având nevoie de pregătirea prin aceea.
În
dragostea faţă de semen, de asemenea distingem această etapă mai prelungă şi
bucuria debordantă a câte unei clipe ca dar de sus. Dacă ne cuprinde câteodată
o asemenea bucurie faţă de un semen fără să ne fi pregătit printr-o iubire
specială faţă de el, aceasta se datoreşte faptului că sufletul nostru s-a
pregătit în general pentru iubire prin rugăciunea ca drum iubitor spre Dumnezeu
şi prin consecinţa ce a urmat de aci de a iubi pe orice om. Dar în orice caz
clipa de bucurie extatică de un om, neurmând unei pregătiri speciale de lărgire
a inimii prin părăsirea tuturor imaginilor, conceptelor şi intereselor limitate,
nu poate dura decât cu mult mai puţin decât beţia dragostei de Dumnezeu.
Un al
doilea motiv care face ca extazul dragostei faţă de Dumnezeu să ţină mai mult,
este faptul că Dumnezeu însuşi, fiind acum în raport cu noi şi deci în
apropierea noastră, dă firii noastre o lărgime capabilă să experieze
infinitatea dragostei mai statornic. Infinitatea aceasta însăşi ne copleşeşte
atât de mult fiinţa că parcă şi oasele, care sunt cadrele cele mai rezistente
ale fiinţei noastre mărginite, se topesc. Omul înduhovnicit nu mai simte în
iubirea cu care iubeşte pe Dumnezeu nimic omenesc, ci exclusiv puterea
dragostei dumnezeieşti revărsată în el, iubindu-L pe Dumnezeu cu aceeaşi iubire
cu care îl iubeşte şi Dumnezeu pe el.
Diadoh
descrie această stare astfel: «În măsura în care primeşte cineva în simţirea sufletului
dragostea lui Dumnezeu, în aceeaşi măsură ajunge în dragostea de Dumnezeu. De
aceea unul ca acesta nu încetează să tindă spre lumina cunoştinţei cu o
dragoste aşa de puternică, încât să-şi simtă topindu-se până şi tăria oaselor,
nemaiştiindu-se pe sine, ci fiind prefăcut întreg de dragostea lui Dumnezeu. De
unul ca acesta putem spune şi că este în viaţa aceasta şi că nu este. Căci
petrecând încă în trupul său, călătoreşte, datorită dragostei, afară din el, mişcându-se
necontenit cu sufletul către Dumnezeu. Arzând cu inima necontenit de focul
dragostei, s-a lipit de Dumnezeu prin puterea neslăbită a unei mari iubiri, ca
unul ce a ieşit odată pentru totdeauna din iubirea de sine pentru dragostea de
Dumnezeu».
Extazul
dragostei, adică, sau sentimentul unirii cu Dumnezeu, sentimentul că formează
cu Dumnezeu un «noi» actual experiat, devine tot mai prelung, producând o
bucurie, o căldură sufletească tot mai fericită. Iar extazul prelungit face ca
şi răstimpurile dintre un extaz şi altul să fie tot mai pline de conştiinţa
prezenţei actuale a lui Dumnezeu, de dragostea cea calmă, împreunată cu
lucrarea minţii, încât viaţa omului câştigă o continuitate de dragoste neîntreruptă. Continuitatea aceasta o exprimă
apostolul Pavel zicând: «De ne-am ieşit din minte este pentru Dumnezeu, iar de
suntem cu mintea întreagă este pentru voi» (II Cor. 5, 13), subînţelegându-se
însă : «dar şi pentru Dumnezeu».
De extazul perpetuu propriu-zis vom avea parte numai în viaţa eternă. Numai atunci vom ieşi complet din discursivitate, numai atunci vom avea
parte mereu de acea neîntreruptă pătrundere esenţială a noastră de subiectul
divin, ca şi de subiectele umane, de o veşnică cunoaştere substanţială, de o
unire cu însăşi intimitatea realităţii divine şi umane.
O chestiune
care mai trebuie lămurită în acest capitol este în ce fel, prin unirea cu
Absolutul personal, sau cu unul sau altul din subiectele umane, obţinută prin
dragoste, se realizează unirea întregii firi omeneşti din toate subiectele şi
unirea ei cu Dumnezeu. Căci lucrul acesta îl afirmă Sfinţii Părinţi. Sfântul Maxim Mărturisitorul spune că mai întâi iubirea unifică pe
omul individual, înlăturând mânia, viclenia, lăcomia şi toate cele în care s-a
împărţit omul prin iubirea trupească de sine. Căci nemaifiind acestea, nu mai
poate persista nici o urmă de răutate ; în locul lor se introduc felurile
virtuţilor, care întregesc puterea iubirii. Insă prin unificarea aceasta a
omului individual, se realizează şi unificarea indivizilor între ei. «Iar
iubirea adună cele împărţite şi-l face pe om iarăşi o singură raţiune şi un
singur mod de comportare şi netezeşte toate inegalităţile şi deosebirile de
opinie din toţi. Ba îi duce la o egalitate lăudabilă, prin faptul că fiecare
atrage atât de mult pe altul la sine în intenţiile lui şi îl preferă sie
însuşi, pe cât de mult îl respingea altădată şi se prefera pe sine. Şi prin iubire se desface de sine, de bunăvoie, despărţindu-se de
raţiunile şi preferinţele proprii, de gândurile şi însuşirile lui şi se adună
într-o simplitate şi identitate, în temeiul căreia nimeni nu se mai deosebeşte
întru nimic, ci fiecare a devenit unul cu fiecare şi toţi cu toţi, sau mai bine
cu Dumnezeu decât cu ei întreolaltă, manifestând în ei aceeaşi raţiune de a fi
şi după fire şi după voinţă».
Cum devenim
deci prin iubire toţi ca «un singur om», unit cu Dumnezeu ? Cel puţin cât trăim
pe pământ, iubirea ca scurtă stare extatică nu o
putem experia direct în timp, decât numai în raport fie cu Dumnezeu, fie cu
câte unul din semeni. Deci şi unirea desăvârşită realizată de ea. Mai ales
iubirea extatică faţă de Dumnezeu în rugăciunea mintală ne absoarbe atât de
mult în unirea cu Dumnezeu, încât uităm de oameni, lucru care nu se întâmplă atât de exclusiv în clipa iubirii extatice a semenului. Căci în cazul din
urmă, în contemplaţia absorbantă a semenului ne dăm seama că în legătură cu
indefinitul subiectului său stă indefinitul divin. Deci în mod indirect se
realizează prin aceasta şi unirea între noi şi Dumnezeu. Dar nu experiem în
clipa acestei iubiri extatice cu Dumnezeu, sau cu un semen, o unire actuală cu
toţi oamenii. Prin urmare numai în iubirea calmă de fiecare zi, manifestată în
fapte şi în gânduri,
în iubirea creştină în sens larg, putem experia mai mult sau mai puţin o iubire
cu toţi oamenii. Interesele mele,
patimile mele, opiniile contrazicătoare, ca manifestări voluntare, nu mai
sfâşie unitatea de natură între mine şi semeni. În fiecare clipă accept să
judec lucrurile din punct de vedere al semenului cu care mă aflu în raport, îl
pun în locul eu-lui meu pe al lui, renunţând la al meu. Făcând aşa în mod
succesiv cu diferiţi semeni cu care ajung în contact, mi se întăreşte
sentimentul unirii mele actuale sau virtuale cu oricine. Din partea mea nu mai
e nici o dezbinare între mine şi ei ; eu nu mai văd nici una. Dacă văd ei
vreuna, eu nu o văd.
Comportarea aceasta statornică întăreşte sentimentul unităţii mele cu ei şi
cu Dumnezeu. Aceasta uşurează în clipe de iubire extatică, de contemplare a
subiectului oricărui semen în ceea ce are el cuceritor, indefinit şi tainic,
trăirea unei uniri desăvârşite. Şi la rândul lor aceste clipe întăresc
comportarea mea plină de atenţie şi de abnegaţie faţă de orice semen. Energia
iubirii mele faţă de un semen, crescută şi prin efortul voinţei, dar mai ales
prin acele clipe de contemplaţie extatică, se îndreaptă apoi uşor şi spre alte
persoane. Şi peste tot câştig o dispoziţie statornică de iubire faţă de
oricine, o bucurie de toţi, o convingere că în fiecare pot descoperi taina unor
adâncuri fermecătoare. Mă simt unit virtual cu toţi şi cu orice prilej concret
această unire virtuală şi indirectă devine uşor actuală şi directă. Iar iubirea
ce o manifest eu faţă de semenii mei îi umple şi pe ei de energia ei, ceea ce
are ca urmare întoarcerea ei către mine şi propagarea spre alţi semeni ai lor.
Energia iubirii coborâte de sus are tendinţa de a deveni o legătură universală
între toţi oamenii şi între oameni şi Dumnezeu.
Dragostea
de semeni creşte din obişnuinţa dragostei faţă de Dumnezeu şi mai ales din
trăirea ei ca extaz pe treapta culminantă a rugăciunii, iar dragostea faţă de
Dumnezeu ni se uşurează prin obişnuinţa cu dragostea faţă de semeni. Sufletul plin de dragoste se comportă la fel faţă de Dumnezeu şi faţă de
toţi oamenii. El se simte parte din universalul «noi», partener de fiecare
clipă al lui Dumnezeu şi gata de a deveni partener în fiecare clipă cu un semen
sau altul în legătura dragostei actuale sau extatice.
În bucuria
ce o am eu de tine, în iubirea mea de tine, care merge până la uitarea de eu-l
meu, ca să te pun în locul lui pe tine, în unirea dintre mine şi tine, natura
umană repartizată în persoane îşi biruieşte împărţirea şi se regăseşte pe sine
în unitatea ei, fapt care-i produce o bucurie debordantă. Repartizarea în persoane
a fost şi este necesară tocmai pentru ca prin iubirea reciprocă dintre ele
să-şi descopere o valoare şi o frumuseţe pe care altfel n-ar fi putut-o
descoperi.
Unitatea
descoperită prin iubire a firii repartizate în subiecte e altfel preţuită şi de
aceea alimentează o bucurie şi o afecţiune neîncetată. Binswanger spune : «Acel ”noi” realizat
prin dragoste este semn, salut, chemare, revendicare, îmbrăţişare a existenţei
umane în ea însăşi, cu un cuvânt: întâlnire». Întâlnirii
din dragoste i-am spune noi mai degrabă «regăsire». Acesta e sentimentul
încercat de două fiinţe care şi-au deschis sufletele în dragoste. Natura umană
îşi regăseşte prin dragoste unitatea divizată prin păcat. De aici, sentimentul celui ce iubeşte, că în cel iubit
îşi regăseşte «casa» după ce a rătăcit pe afară. Întrucât «casa» este interioritatea, sediul ultim, vatra de odihnă, putem
spune că omul, cât este singur, chiar în stare de «inferioritate», nu e cu
adevărat «acasă» la sine, adică în «inferioritatea» sa adevărată.
«Casa» soţului
e locul unde se găseşte soţia, şi «casa» soţiei e locul unde se găseşte soţul,
sau mai bine zis «casa» este constituită din amândoi, ca expresie a lui «noi».
Un edificiu în care nu mai locuieşte cel iubit a
devenit pustiu, ca dovadă că ceea ce-i împrumută şi lui caracterul de «casă» era prezenţa celui iubit. Cei ce se iubesc se
primesc unul pe altul în inimă, îşi deschid unul altuia inima, adică
intimitatea. Inima care se deschide celui iubit nu e numai autorevelarea
subiectului în adâncimile lui infinite, ci şi afecţiunea cu care se deschide
acest subiect ca să primească pe celălalt.
Bucuria ce
o avem de întâlnirea cu Dumnezeu în iubire ne arată că şi aici e vorba de o
regăsire. Natura umană, fiind opera iubirii creatoare a lui Dumnezeu, se află
într-o înrudire şi într-o apropiere originară cu El. Unirea realizată prin
dragoste îi dă sentimentul de regăsire, de revenire «acasă», de intrare în
odihnă, după cuvântul lui Augustin : «Inquietum est cor nostrum donec
requiescat in Te». Noi avem sentimentul că în iubirea de Dumnezeu ca extaz,
Dumnezeu ne-a deschis inima Sa şi ne-a
primit în ea, precum noi ne-am deschis inima noastră ca să între El în ea. Pe
de altă parte, revenirea la Dumnezeu, la inima Lui, înseamnă intrarea în casa
Lui. «Casa» lui Dumnezeu însă vrea să-i cuprindă pe toţi oamenii, căci în inima
Lui încap toţi, iar eu când intru în ea trebuie să simt că mă aflu în ea
unificat cu toţi cei dinăuntru. Revenind în Dumnezeu, revenim în «Adăpostul-Persoană»
propriu nouă, în casa părintească supremă, împreună cu toţi fiii
Părintelui ceresc. A fi în aceeaşi
«casă» părintească cu toţi cei iubiţi e structura cea mai înaltă şi mai pură a
iubirii. Vom vedea cum această
structură se revelează lui Moise sub chipul «cortului» de sus, după care s-a
făcut cortul, templul şi Biserica de jos. În această «casă», care e Dumnezeu însuşi, se poate înainta la nesfârşit,
fără să se poată intra în fiinţa ei însăşi, în «altar» (în Sfânta Sfintelor).
Dar cei ce se iubesc se sălăşluiesc reciproc unul în altul. Nu numai noi intrăm
în Dumnezeu, ci şi Dumnezeu în noi. Beţia dragostei de Dumnezeu, experiată la
capătul rugăciunii curate, mă umple de pornirea de a iubi pe toţi semenii, de
a-i primi pe toţi în inima mea, care se află în inima lui Dumnezeu, de a mă
simţi că sunt cu toţii în interiorul aceleiaşi «case» a lui Dumnezeu, care este
Biserica.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu