1. DRAGOSTEA
ŞI NEPĂTIMIREA. TREPTELE
DRAGOSTEI
La unirea
cu Dumnezeu nu se poate ajunge decât prin rugăciunea curată. «Virtutea rugăciunii efectuează taina unirii noastre
cu Dumnezeu, spune Sfântul Grigorie Palama; căci rugăciunea este legătura
făpturilor raţionale, cu Făcătorul». Dar unirea cu Dumnezeu e mai presus şi de
rugăciunea curată. Ea înseamnă dragostea desăvârşită. Şi pe aceasta nu o dă
omul de la sine, ci îi vine din Dumnezeu.
Căci încă
înainte de a fi în starea de rugăciune curată, omul trebuie să se fi curăţit de
patimi. Dar curăţirea de patimi e una cu creşterea dragostei de Dumnezeu.
Astfel, dragostea lui Dumnezeu picurându-se cu anticipaţie în suflet îl
întăreşte în liniştea nepătimirii şi în rugăciunea curată. Iar prin acestea
vine în el şi mai multă dragoste. Mai bine zis acum lucrează în el numai
dragostea dumnezeiască, sau Duhul Sfânt. «Precum se linişteşte marea tulburată
când se varsă untdelemn în ea, zice Diadoh, furtuna ei fiind biruită de
calitatea aceluia, aşa şi sufletul nostru se umple de o linişte fericită, când
se toarnă în el dulceaţa Duhului Sfânt».
Deci e o
strânsă legătură între dragoste şi nepătimire. Dragostea presupune nepătimirea
şi o întăreşte la rândul ei, pentru faptul că ea e opusul patimilor, care
reprezintă egoismul. Unde sunt patimi, nu poate fi dragostea. De aceea iubirea
vine în suflet în toată amploarea ei după ce am ajuns la nepătimire, după ce
ne-am eliberat de patimi. Desigur şi rugăciunea culminantă, mai presus de
rugăciunea prin concepte şi cuvinte, tot numai atunci o dobândim. Căci nu se
poate ruga cum trebuie cel ce nu e liniştit şi nu se poate îndrepta exclusiv
spre Dumnezeu, câtă vreme e preocupat în mod egoist de sine însuşi. În acest sens, iubirea însumează toate celelalte virtuţi, dacă prin fiecare
virtute se omoară o patimă. Dar ea e fructul imediat al rugăciunii. «Toate
virtuţile ajută minţii să ajungă la dragostea de Dumnezeu, dar, mai mult decât
toate, rugăciunea curată. Căci prin aceasta zburând spre Dumnezeu, iese afară
din toate cele ce sunt», zice Sfântul Maxim Mărturisitorul. Dacă patimile înseamnă într-un cuvânt iubirea de sine,
iubirea de Dumnezeu este opusul iubirii de sine. «Cel ce se iubeşte pe sine, nu
poate iubi pe Dumnezeu» zice Diadoh. «Dar cel ce nu se iubeşte pe sine din
pricina bogăţiei covârşitoare a iubirii lui Dumnezeu, îl iubeşte pe Dumnezeu,
fiindcă unul ca acesta nu caută niciodată slava sa, ci pe a lui Dumnezeu. Căci cel ce se iubeşte pe sine caută slava sa, iar cel
ce iubeşte pe Dumnezeu iubeşte slava Celui ce 1-a făcut pe el. Fiindcă e
propriu sufletului simţitor să caute pe de o parte pururea slava lui Dumnezeu
în toate poruncile pe care le împlineşte, iar pe de alta, să se desfăteze întru
smerenia sa».
Dar
dragostea de Dumnezeu pe cea mai înaltă treaptă nu este numai libertate de
patimi, ci este darul lui Dumnezeu ce se coboară în sufletul ajuns în această
stare.
Dacă
rugăciunea porneşte de jos, desigur ajutată de harul ascuns al Duhului Sfânt,
dragostea culminantă este răspunsul de sus al lui Dumnezeu. Prin ea ni se face
descoperită şi simţită dumnezeirea. Sfântul Grigorie Palama spune de apostolul
Pavel: «Sub puterea extazului a uitat chiar şi de rugăciunea către Dumnezeu.
Aceasta este şi ceea ce spune Sfântul Isaac, având ca împreună mărturisitor pe
dumnezeiescul Grigorie, că rugăciunea este puritate a minţii şi se retează
brusc când e surprinsă de lumina Sfintei Treimi (Cuv. XXXII, ed. 1895, p. 140),
sau că există o puritate a minţii peste care în timpul rugăciunii străluceşte
lumina Sfintei Treimi; atunci mintea se înalţă mai presus de rugăciune,
datorită rugăciunii curate şi darului Duhului. Atunci mintea nu se mai roagă prin rugăciune, ci, ajunsă în extaz, pătrunde în lucrurile neînţelese ». Aşadar, unirea nu e propriu-zis rugăciunea,
pentru că în rugăciune e încă prea clară conştiinţa
deosebirii de Dumnezeu. Ea e insă produsul rugăciunii, realizându-se la
sfârşitul ei, ca răpire a minţii la Dumnezeu. Sfântul Grigorie Palama zice despre unirea minţii cu Dumnezeu : «Aceasta este ceea ce au spus părinţii: «Sfârşitul rugăciunii este răpirea minţii la Domnul».
Unirea e tot una cu trăirea dragostei de Dumnezeu, care coboară de sus. Iar «dragostea e din rugăciune», spune tot Sfântul Isaac Sirul.
Dar nu de
dragostea ce creşte cu rugăciunea şi din rugăciune e vorba aci, ci de dragostea ca energie divină necreată, ca dar de sus. Iată
cum le deosebeşte pe acestea două Diadoh al Foticeii: «Alta este dragostea
naturală a sufletului şi alta, cea care vine în el de la Duhul Sfânt. Cea
dintâi e moderată şi e pusă în mişcare şi de voinţa noastră atunci când vrem.
De aceea e şi răpită cu uşurinţă de duhurile rele, când nu ţinem cu tărie la
hotărârea noastră. Cealaltă aşa de mult aprinde sufletul de dragostea către
Dumnezeu, încât toate părţile lui se lipesc de dulceaţa negrăită a acestei
iubiri, printr-o afecţiune negrăită şi infinită. Căci mintea, umplându-se
atunci de lucrarea duhovnicească, se face ca un
izvor din care ţâşnesc dragostea şi bucuria».
Spre
deosebire de catolicism, care nu admite energii necreate ale lui Dumnezeu şi
care de aceea trebuie să considere şi dragostea un dar creat, ortodoxia
consideră dragostea ca o energie necreată, comunicată de Duhul Sfânt, o energie
dumnezeiască şi îndumnezeitoare, prin care participăm real la viaţa Sfintei
Treimi. «Iubirea vine de la Dumnezeu», zice Sfântul Ioan (I, 4, 7). «Dar
această iubire presupune, după Sfântul Vasile, o dispoziţie proprie a naturii
create, o sămânţă sau o putere de iubire
în fiinţa omului, chemat să ajungă la desăvârşire prin dragoste».
Omul are
capacitatea virtuală de a deveni subiect al dragostei divine şi într-o măsură
oarecare şi tinde spre aceasta. În aceasta
stă chipul dumnezeiesc în el. Dar dragostea însăşi în deplinătatea ei nu o
poate avea de la sine, ci o primeşte de la Dumnezeu, ceea ce înseamnă că
asemănarea nu o poate dobândi decât în comuniune cu Dumnezeu.
Deşi,
adică, în chip se ascunde virtualitatea asemănării, virtualitatea aceasta nu
poate deveni actualitate de la sine, ci numai sub flacăra lucrării sau a
iubirii dumnezeieşti.
Natura în
starea pură nu o găsim, ci sau în stare de sub-natură, sau în stare de natură
penetrată de har. Deci nici dragostea naturală nu o cunoaştem în puritatea ei.
Dragostea pe care o vedem la om, în afara legăturii
cu Dumnezeu nu e nici măcar dragostea naturală. Marile deficienţe ale dragostei
acesteia ne arată că adevărata dragoste nu poate fi decât un dar al lui
Dumnezeu. Când a ajuns natura la starea ei sănătoasă, în dragostea ei e şi
harul divin.
Dar în
această dragoste naturală este activ şi omul. Însă mai sus de această treaptă se află cel în care lucrează exclusiv
dragostea lui Dumnezeu. Propriu zis, putem distinge în dragoste trei trepte :
a)
Tendinţele de simpatie naturală din starea naturii căzute din
har;
b)
Dragostea
creştină, care folosind aceste tendinţe creşte din harul divin şi din eforturile
proprii ; aceasta are o creştere şi devine fermă; ea duce natura până la un fel
de împlinire a ei; la început ea e puţin fermă, pe urmă tot mai fermă şi
intensă. Diadoh are în vedere uneori pe prima, alteori pe a doua, când vorbeşte
de dragostea naturală. La începuturile ei, dragostea a doua, fiind şovăitoare,
poate fi uşor confundată cu simpatia naturală, mai bine zis, cu cea a celui
lipsit de har. Dar pe măsură ce progresează, se fortifică, se apropie de
dragostea ca extaz, care e dar exclusiv de sus. Dragostea a doua, sau creştină,
pregăteşte sufletul pentru extaz. Acestea două pot fi iarăşi cuprinse uneori
sub acelaşi nume, mai ales când e vorba de cele mai înalte trepte ale celei
dintâi.
c)
În
sfârşit, e dragostea ca extaz sau ca dar exclusiv de sus. Aceasta vine după
pregătirea îndelungată prin a doua şi ţine
clipe scurte, ca din
ea să câştige forţă nouă cea de a doua şi să-şi continue creşterea. Dacă în cursul celei de a doua omul se ridică la starea naturii
restabilite în har, dragostea ca dar exclusiv îl ridică peste limitele naturii.
Noi, când vorbim adeseori de dragostea adevărată, vorbim de dragostea a doua,
în opoziţie cu cea dintâi, copleşită de egoism. Dar încă nici ea nu e dragostea
ca putere exclusiv dumnezeiască.
Dragostea
deplină înseamnă o victorie totală a omului asupra lui însuşi, nu în sensul că
s-ar dispreţui pe sine în urma unei descurajări, ci în sensul că afirmă pozitiv
viaţa, dar consideră că adevărata viaţă
stă în grija exclusivă de alţii şi în uitarea de sine. Cel ce are
dragostea adevărată în sine experiază o infinitate a puterii de a se dărui, pe
care evident că nu o poate avea de la sine.
Dragostea
divină are o fermitate pe care nici o vicisitudine nu o poate clătina, ceea ce
e străin dragostei naturale. Cel ce are această dragoste simte în sine un izvor
pururea ţâşnitor de lumină şi de bucurie. Aceste virtuţi nu le poate avea
dragostea naturală, care cade atât de repede şi pe care o slăbeşte orice rău pe
care îl suferă.
Iubirea
dumnezeiască ce se coboară în om presupune o victorie asupra egoismului
manifestat prin patimi şi, fiind o ieşire pozitivă a omului din sine, e în
acelaşi timp iubire de Dumnezeu şi iubire de semeni. Desigur, puterea iubirii
fiind de la Dumnezeu şi obţinându-se prin aţintirea sufletului spre Dumnezeu
prin rugăciune, e just să se spună că iubirea de Dumnezeu este izvorul iubirii
de oameni, nu invers. Nu de la iubirea de oameni se ajunge la iubirea de
Dumnezeu, ci de la iubirea de Dumnezeu se ajunge la iubirea de oameni, ultima
fiind o prelungire a celei dintâi. «Când începe cineva să simtă cu îmbelşugare
dragostea lui Dumnezeu, începe să iubească şi pe aproapele întru simţirea
duhului», zice Diadoh. Aceasta nu înseamnă că
uneori iubirea de oameni poate lipsi. Iubirea de oameni e fructul necesar al
iubirii de Dumnezeu, aşa cum rodul plantei e efectul necesar al luminii solare
pe care o primeşte prin orientarea ei spre soare.
«Cel ce iubeşte
pe Dumnezeu nu poate să nu iubească şi pe tot omul ca pe sine însuşi, zice
Sfântul Maxim Mărturisitorul, deşi nu are plăcere de patimile cele necurăţite
încă ale aproapelui». «Sfinţii ajung la desăvârşire şi la asemănarea cu
Dumnezeu atunci când izvorăşte iubirea lor faţă de toţi oamenii». Iubirea de
Dumnezeu nu admite nici cea mai mică umbră în iubirea faţă de semeni. «Cel ce
mai vede în inima sa o umbră de ură faţă de vreun
om oarecare pentru cine ştie ce greşeală, e cu totul străin de iubirea de Dumnezeu.
Căci iubirea de Dumnezeu nu suferă câtuşi de puţin ura faţă de vreun om».
«Precum Dumnezeu iubeşte pe toţi la fel, pe cel virtuos slăvindu-l, iar pe cel
rău milostivindu-l şi căutând să-l îndrepte, tot aşa, cel ce iubeşte pe
Dumnezeu iubeşte pe toţi la fel, pe cel virtuos pentru firea şi pentru voia lui
cea bună, iar pe cel rău pentru firea lui şi din compătimirea ce o are faţă de
el ca faţă de unul ce petrece în întuneric». Puterea unei astfel de iubiri faţă
de semeni se explică prin faptul că ea nu e decât iubirea lui Dumnezeu coborâtă în suflet şi îndreptată pe de o parte spre Dumnezeu, pe de alta spre
oameni. Sfântul Isaac Sirul vede însă o
opoziţie între iubirea lumii şi iubirea de oameni. «Nu pot câştiga dragostea de oameni cei ce
iubesc lumea».
Desigur,
omul nu poate cuprinde în sine toată iubirea lui Dumnezeu. Dar nu e mai puţin
adevărat că, având-o în sine, o simte ca pe ceva ce nu se mai sfârşeşte. Ea
creşte în măsura exerciţiului şi a voinţei de a o intensifica. Pentru că în
măsura în care îşi deschide inima faţă de oameni, o lărgeşte pentru oceanul
dragostei dumnezeieşti. «Mulţi sfinţi şi-au dat şi trupurile lor fiarelor,
săbiei, focului, pentru aproapele». Prin cei ajunşi la o astfel de iubire se
comunică energia nesfârşită a iubirii divine, deşi canalul fiinţei lor e prea
strâmt, ca să se poată manifesta de la început întreagă. Ei au impresia că-i
năpădeşte, că-i inundă o bucurie şi o pornire infinită de a îmbrăţişa pe
oricine. Dar aşa e ea, pe cele mai înalte trepte ca extaz. «Iubirea este, după
calitatea ei, asemănare cu Dumnezeu pe cât e cu putinţă muritorilor; după lucrarea ei, e o beţie a sufletului (n.c. apa
prefăcută in vin); după efectul ei, este izvor
al credinţei, abis al îndelungii răbdări, ocean al smereniei», zice Ioan
Scărarul. Isaac Sirul descrie astfel
infinitatea iubirii ce coboară în inimă de la Dumnezeu : «Iubirea care are pe
Dumnezeu de cauză este ca un izvor ţâşnitor, care nu-şi întrerupe niciodată curgerea. Căci însuşi El este izvorul iubirii
şi materia care o alimentează nu se sfârşeşte niciodată... Niciodată nu-i
lipseşte celui ce s-a învrednicit de ea materia care-l poartă spre pomenirea
lui Dumnezeu, încât şi în somn stă de vorbă cu Dumnezeu». Iar caracterul
extatic al acestei iubiri îl descrie tot el astfel: «Iubirea aceasta face
sufletul extatic. De aceea, inima celui ce o simte nu mai poate să se despartă
de ea, ci pe măsura iubirii venite asupra lui se observă în el o schimbare
neobişnuită.
Iar semnele
sensibile ale acestei schimbări sunt:
-
faţa omului devine aprinsă,
plină de farmec,
-
trupul lui se încălzeşte,
-
frica şi ruşinea se
depărtează de la el şi
-
devine aşa zicând extatic.
-
Puterea care strânge mintea
fuge de la el, ieşindu-şi oarecum din sine.
-
Moartea înfricoşată o
socoteşte bucurie şi niciodată contemplaţia minţii nu mai suferă vreo
întrerupere în înţelegerea celor cereşti...
-
Cunoştinţa şi vederea lui cea
naturală au dispărut şi nu mai simte mişcarea lui care se mişcă printre
lucruri, şi chiar dacă face ceva nu simte ca unul ce are mintea plutind în
contemplaţie şi cugetarea lui într-o convorbire continuă cu cineva».
Numind-o ca
şi Diadoh «o beţie a sufletului»,
Sfântul Isaac caracterizează astfel această beţie: «De această beţie
duhovnicească au fost beţi apostolii şi martirii, cei dintâi străbătând toată
lumea întru osteneală şi osândire, ceilalţi vărsându-şi sângele ca pe o apă din
mădularele tăiate şi suferind chinurile cele mai mari fără să slăbească cu
sufletul». Iubirea dumnezeiască e aşa dar o beţie, întrucât copleşeşte cu
entuziasmul ei judecata lumească a minţii şi simţirea trupului. Ea mută în alt
plan de realitate pe cel părtaş de ea. Vede o altă lume, a cărei logică
întunecă logica vieţii obişnuite, primeşte simţirea altor stări, care
copleşeşte simţirea durerilor şi plăcerilor trupeşti. De aceea, martirii par
nebuni lumii acesteia, dar ei sunt adevăraţii înţelepţi.
Sfântul
Ioan Scărarul declară că iubirea divină îi face pe cei părtaşi de ea să nu mai
simtă nici plăcerea de mâncare, sau chiar să nu o mai poftească des. «Căci
precum apa hrăneşte rădăcina de sub pământ a plantei, aşa hrăneşte focul ceresc
sufletul acestora». Iubirea e aşadar o forţă care, alimentând spiritul, revarsă
şi în trup putere, încât acesta nu mai are nevoie de mâncare regulată pentru
a-şi susţine forţa vitală.
Dar mai
interesantă este observaţia lui Ioan Scărarul, că iubind noi faţa celui iubit,
aceasta are putere să ne transforme, deci, cu atât mai mult, faţa Domnului. «Dacă faţa celui
iubit ne preface în chip vădit în întregime şi ne face radioşi, fericiţi şi neîntristaţi,
ce nu va face faţa Domnului coborând în chip nevăzut în sufletul curat?».
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu