7. RUGĂCIUNEA CURATĂ
După cum am văzut dintr-un citat dat mai
înainte, sfântul Grigorie Palama cunoaşte ca o treaptă superioară teologiei
negative un apofatism mai deplin şi mai existenţial, realizat prin rugăciunea
curată. E un extaz al tăcerii interioare, o oprire totală a cugetării în faţa
misterului divin, înainte de a coborî, în mintea astfel oprită de uimire,
lumina dumnezeiască de sus.
Deci înainte de a ne ocupa cu treptele
superioare ale cunoaşterii lui Dumnezeu prin tăcere completă şi prin vederea
luminii dumnezeieşti, trebuie să ne oprim asupra rugăciunii curate. Rugăciunea
ea însăşi, are mai multe trepte, fiecare corespunzând uneia din treptele
urcuşului duhovnicesc pe care se află omul. Căci rugăciunea trebuie să
însoţească permanent pe om în urcuşul său.
Făcând abstracţie de rugăciunea care cere
bunuri materiale şi, care este o rugăciune inferioară, am putea judeca
progresul în rugăciunea vrednică de laudă după două criterii:
-
după obiectul ei şi după
concentrarea mai mult sau mai puţin desăvârşită, şi
-
după starea de linişte a
sufletului, ce se roagă.
În ce priveşte primul criteriu, Evagrie
recomandă ca
-
mai întâi să te rogi: «să te curăţeşti de patimi,
-
al doilea să te izbăveşti de
neştiinţă şi uitare;
-
al treilea, de toată ispita şi părăsirea».
În generalitatea lor aceste trei feluri, de
rugăciuni deosebite după cuprinsul lor ar corespunde cu cele trei faze ale urcuşului duhovnicesc:
-
a purificării,
-
a iluminării şi
-
a unirii.
În ce priveşte al doilea criteriu, pe orice treaptă rugăciunea adevărată trebuie să tindă a
ţine mintea
nefurată de vreun gând, vreo grijă. În măsura în care reuşeşte să alunge mai deplin şi
pentru mai multă vreme gândurile, e o rugăciune mai desăvârşită. Rugăciunea cu adevărat desăvârşită este rugăciunea curată,
adică aceea pe care o face mintea când a ajuns la capacitatea de a alunga uşor şi pentru multă vreme orice gânduri în vreme ce se roagă. Dar la această capacitate ajunge omul numai după ce a
dobândit libertatea de patimi. Nici măcar gândurile
nevinovate nu mai trebuie să tulbure mintea în vreme ce se roagă, în vremea
rugăciunii desăvârşite. De aceea, rugăciunea curată se face numai
după ce mintea s-a ridicat de la contemplarea firii văzute şi de la lumea
conceptelor, când mintea nu-şi mai face nici o imagine şi nici un concept. De aceea, socotim că rugăciunea curată se cunoaşte şi după faptul că nu mai
are vreun obiect, ci, după ce a trecut peste toate în ordinea
valorii lor tot mai înalte, mintea nu mai cere decât mila lui Dumnezeu,
simţindu-L ca Stăpânul de a cărui milă atârnă.
S-ar mai putea adăuga însă
două criterii cu care se măsoară progresul rugăciunii:
-
împuţinarea cuvintelor şi
-
înmulţirea lacrimilor.
Pe culmile sale, rugăciunea e rugăciune curată prin faptul că nu mai are nici un obiect şi nu mai foloseşte nici un cuvânt, ci mintea adunată din toate este conştientă
că se află faţă în faţă cu Dumnezeu; de aceea - se mai numeşte şi rugăciunea
minţii.
Desigur, nici pe cele mai
înalte culmi ale vieţii duhovniceşti nu se poate afla mintea tot timpul golită
de orice conţinut, chiar şi de idei simple, nepătimaşe ale lucrurilor. Dacă totuşi i se cere celui ce se străduieşte după
desăvârşire să-şi facă rugăciunea tot mai neîntrerupt, aceasta e propriu-zis o pomenire tot mai neîncetată a numelui lui Dumnezeu sau al lui Iisus, însă nu cu excluderea ideilor
nevinovate, ci paralel cu ele, ca un mijloc de menţinere a sa în curăţie. Deci
«rugăciunea neîncetată» este altceva decât «rugăciunea curată
sau mintală», în vremea căreia mintea nu mai are nici o
idee, nici un gând, afară,de gândul fără formă la Dumnezeu.
Desigur între «rugăciunea neîncetată» şi
«rugăciunea curată sau mintală» este o strânsă
legătură. Aceleaşi puţine cuvinte le foloseşte şi una şi alta. Pe urmă, nu poate ajunge cineva dintr-o dată la rugăciunea desăvârşită, care
este rugăciunea curată, dacă nu s-a obişnuit să aibă mereu pe
Dumnezeu în cuget, dacă nu i-a devenit o dulceaţă gândul la Dumnezeu. De aceea
rugăciunea curată nu e decât flacăra care se ridică din ce în ce mai des din
focul rugăciunii neîncetate.
În general spiritualitatea răsăriteană
recomandă următoarele condiţii pentru ca mintea să ajungă la
starea, rugăciunii curate :
1) Ca mintea să se întoarcă
de la lucrurile din afară, în lăuntrul său, spre «inima» sa, părăsind orice obiect.
Prin minte se înţelege desigur lucrarea minţii,
revărsată spre lumea sensibilă, cum explică sfântul Grigorie Palama. Iar inima, spre care trebuie
să se întoarcă, nu e decât centrul minţii, unde aflându-se nu mai priveşte în afară, spre lucruri, ci spre Dumnezeu.
Mintea, întorcându-se în inimă, se întoarce «acasă», se spune în Metoda lui Nichifor din singurătate.
Diadoh zice acestui centru, când «cămările minţii», când «adâncul inimii». Iar
când prin «minte» înţelege lucrarea ei, atunci centrul ei este numit inimă, şi
când prin minte înţelege fiinţa minţii, atunci centrul este numit «adâncul
minţii», sau «cămările inimii» etc.
2) Să menţină în preocuparea
ei numai câteva cuvinte adresate lui lisus,
adică pomenirea Lui stăruitoare, ca mijloc care o ajută să se strângă din împrăştiere şi o îndrumează spre ţinta cea unică la care trebuie să
ajungă, odată ce chiar şi rugăciunea cea mai curată tot trebuie să păstreze
gândul prezenţei lui lisus.
La Diadoh al Foticeii aceste cuvinte se reduc
numai la două, adică la strictul esenţial pentru a ţine gândul la lisus ca
stăpân al nostru: «Doamne Iisuse». Mai târziu la aceste cuvinte s-au mai adăugat câteva. Prin ele nu se exprimă o cerere parţială, căci aceasta
ar da minţii un obiect, o formă definită, ci numai cererea generală a milei lui
Hristos, sau simţirea necesităţii milei Lui. Iată cuprinsul obişnuit al acestei
scurte rugăciuni: «Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul». Ele
cuprind, deodată cu conştiinţa prezenţei lui lisus, conştiinţa păcătoşeniei
proprii şi a trebuinţei de a fi miluit de lisus. Ele exprimă un raport al
dependenţei omului, nu de o forţă, impersonală, ci de mila iubitoare a
Persoanei supreme. Această simţire nu are trebuinţă de concepte pentru a fi
trăită, ci creează şi susţine a stare unitară, simplă, existenţială, de
umilinţă în faţa milostivului lisus.
Prima cerinţă se leagă în mod necesar cu a
doua. Dacă mintea poate renunţa la imagini şi la concepte, nu poate renunţa în
general la o lucrare şi la o simţire oarecare, afară de scurte momente de
tăcere sau de răpire interioară, obţinute la capătul rugăciunii. De aceea dacă
i se taie minţii ieşirile în afară şi e silită să se întoarcă spre centrul său,
«spre inimă», trebuie să i se dea un alt conţinut; adică acel conţinut unic în
care vrem să se adune. De aceea spune Diadoh : «De patima moleşitoare
şi aducătoare de toropeală vom scăpa de ne vom ţine cu tărie cugetul nostru
între hotare foarte înguste, căutând numai la pomenirea Iui Dumnezeu. Căci
numai întorcându-se mintea la căldura ei va putea să se izbăvească fără durere
de acea împrăştiere. Când îi închidem minţii toate ieşirile cu pomenirea lui
Dumnezeu, ea cere o ocupaţie care să dea de lucru hărniciei ei. Trebuie să-i
dăm pe Doamne Iisuse».
Prin întoarcerea minţii, adică a lucrării ei,
în inimă, sau în adâncul ei, având ca preocupare necontenită scurta rugăciune adresată lui Iisus, se obţin mai multe lucruri:
a)
Mintea (lucrarea
ei), nemaipetrecând în privirea lucrurilor externe, nu mai e primejduită să fie
furată de gânduri pătimaşe. Astfel, mintea îşi biruie nestatornicia şi
împrăştierea, devenind unitară şi concentrată sau simplificată.
b)
Prin această concentrare şi
prin numele lui Iisus îşi fereşte şi lăuntrul său de gânduri păcătoase. Uneori
se spune că trebuie păzită inima ca să nu intre în ea gândurile pătimaşe, sau
trebuie curăţită de gândurile ce o stăpânesc. Dar Diadoh al Foticeii a explicat
că această inimă în care pot intra gânduri pătimaşe nu e inima propriu-zis, ci
regiunile din preajma inimii, deci în general interiorul sufletului. În el
caută să pătrundă «duhurile de jos», cum zice Sfântul Grigorie Palama, din subconştientul
pătimaş. Păzirea inimii, în acest sens, înseamnă să nu laşi nesupravegheată
vreo parte a sufletului, sau vreo mişcare a trupului. În alt sens, păzirea inimii
înseamnă în fond păzirea minţii, ca ea să nu plece din inimă.
c)
Dar, chiar dacă nu pot intra
în inima însăşi gândurile acestea, îngrămădindu-se în jurul ei, nu o mai lasă
să se deschidă. Punându-se ca un nor de jur împrejurul ei, ea pierde obişnuinţa
de a mai privi deschis spre cer. Acesta a devenit pentru ea o simplă
virtualitate, care nu-şi mai face simţită existenţa.
De aceea, la început, mintea ce vrea să se
întoarcă spre inimă găseşte anevoie locul ei. Trebuie să lupte mult cu
gândurile din jurul ei, ca să-şi facă drum spre ea şi s-o deschidă. Adică
mintea îşi recâştigă greu obişnuinţa de a privi
prin inimă spre Dumnezeu, de a se preocupa cu El, de
a-şi redeschide ochiul a cărui funcţiune este să vadă cele spirituale.
Când lucrarea minţii obişnuită să se ocupe cu cele
exterioare şi-a recâştigat obişnuinţa de a se preocupa cu Dumnezeu, când s-a
întors adică deplin în interior, în inimă, deschizând-o pe aceasta, atunci ea
se întâlneşte acolo faţă în faţă cu Dumnezeu, fără ca să-L vadă prin vreo
imagine, sau să-L cugete printr-un concept, ci trăind prezenţa Lui direct sau
simţindu-se în prezenţa Lui. Pătrunzând în inimă, dă de Iisus Hristos, aflat
acolo de la botez. Cu alte cuvinte, lucrarea conştientă a minţii pătrunde în
supra - sau transconştientul nostru, în care se află harul lui lisus Hristos şi
pune în lucrare marile comori de acolo şi capacitatea de a sesiza realităţile
dumnezeieşti. Căci se pune într-o comunicare vie cu Hristos însuşi, izvorul
tuturor puterilor şi înţelesurilor mai presus de fire.
Rugăciunea curată sau mintală nu mijloceşte o
cunoaştere a lui Dumnezeu prin făpturi, ci prin adâncurile sufletului propriu,
prin «inimă». Aceasta e propriu zis o simţire directă a Lui, căci omul uită şi
de inimă atunci când, adunat în ea, se simte în prezenţa lui lisus Hristos, în
atmosfera împărăţiei cerurilor, aflată în lăuntrul său. Sfântul Isaac Sirul spune
că atunci încetează din minte chiar şi mişcarea rugăciunii, căci e răpită de
dumnezeirea şi de măreţia Stăpânului, a Cărui prezenţă minunată e simţită. El
spune : «Deci rugăciunea se întrerupe în vremea rugăciunii din mişcarea ei şi
mintea e prinsă şi scufundată în uimirea răpirii şi uită de dorinţa din cererea
ei».
d)
Starea aceasta
se mai numeşte deschidere a inimii şi pentru faptul că ea este străbătută de
dragostea faţă de lisus. Şi până nu începe să simtă mintea o plăcere de a
pomeni stăruitor numele lui lisus, căutând totodată spre cele din lăuntru, e
semn că încă nu a aflat «inima», sau că aceasta nu, s-a deschis, Dar ajunge ca
mintea să facă acest efort de întoarcere în sine şi de pomenire a numelui lui
lisus în mod stăruitor. Căci făcând aşa, Însuşi Domnul îi dă la o parte zidul
inimii şi Se arată, atrăgând mintea la Sine, sădind în ea iubirea faţă de El.
Sau: «Harul însuşi cugetă atunci împreună cu sufletul şi strigă împreună cu el:
Doamne Iisuse Hristoase. Căci numaidecât avem trebuinţă de ajutorul Lui, ca
unind şi îndulcind El toate gândurile noastre cu dulceaţa Sa, să ne putem mişca din toată inima spre pomenirea lui
Dumnezeu şi Tatăl nostru».
Pentru ca cele două cerinţe
esenţiale mai sus amintite, care se potrivesc oarecum şi rugăciunii neîncetate,
să poată fi realizate mai uşor, s-a căutat în lumea monahismului răsăritean să
se găsească şi anumite metode, care constau într-o sprijinire a efortului
minţii de a se întoarce în interior prin anumite procedee în care e angajat şi
trupul. Aceste procedee se bazează în general pe interdependenţa sufletului cu trupul,
sau pe unitatea mişcărilor lor. Precum stările sufleteşti se prelungesc în
atitudinile exterioare şi în mişcări trupeşti, aşa gesturile şi poziţiile
exterioare, dacă sunt însoţite de concentrarea gândului asupra lor, au o
influenţă considerabilă asupra stărilor sufletului. Un suflet smerit face
trupul să îngenunche, dar şi o îngenunchere însoţită de concentrarea gândului
la Dumnezeu provoacă o stare de smerenie în suflet. Spiritualismul abstract al
unei părţi a creştinismului apusean, manifestat pe terenul practicii
religioase, e nefiresc. El a forţat atitudinile lui, realizându-se
numai printr-o oprire silită a valului de simţire care născându-se în suflet
porneşte spre trup, sau născându-se printr-o atitudine trupească se întinde
asupra sufletului.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu